Annons

AF på väg att lägga av?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jagande AF

På senare tid har AF på mitt EFS 17-85 börjat krångla. Ibland, för det mesta faktiskt, så hittar det inte fokus utan jagar bara fram och tillbaka. Framförallt när motivet är träd eller andra motiv med mycket detaljer med förhållandevis liten kontrast mellan dem. Men på motiv med skarp kontrast mellan motivdelarna är det sällan problem.
Jag har provat att rengöra kontaktytorna med radergummi, men det hjälper inte. Kan det vara AF:en i objektivet som är på väg att säga upp sig?

Jag har testat med mina andra objektiv, EF 50/1,4, EF 100/2,8 Macro, EFS 55-250 mm och EF 70-200/4, och alla dessa funkar utan problem, fokus sitter direkt!
Kameran är en EOS 7D.

Kanske lite 5-56 i objektivet hjälper? Nä, jag skojar bara!

Jag får tydligen köra med manuell fokus med 17-85:an i fortsättningen? ;-)

Jag har något liknande i en EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. Vet inte om det beror på att den trillade 12 cm från en väska ner på en matta. Men den har liksom blivit tveksam i sin AF-exekvering. Motorn går lite sådär, ibland mer, ibland inte alls.

Det får bli som det blir. Gav 1300 kronor för objektivet i ett paket med en 40D, så det lönar sig inte att försöka reparera.

Jagande AF

På senare tid har AF på mitt EFS 17-85 börjat krångla. Ibland, för det mesta faktiskt, så hittar det inte fokus utan jagar bara fram och tillbaka. Framförallt när motivet är träd eller andra motiv med mycket detaljer med förhållandevis liten kontrast mellan dem. Men på motiv med skarp kontrast mellan motivdelarna är det sällan problem.
Jag har provat att rengöra kontaktytorna med radergummi, men det hjälper inte. Kan det vara AF:en i objektivet som är på väg att säga upp sig?

Jag har testat med mina andra objektiv, EF 50/1,4, EF 100/2,8 Macro, EFS 55-250 mm och EF 70-200/4, och alla dessa funkar utan problem, fokus sitter direkt!
Kameran är en EOS 7D.

Kanske lite 5-56 i objektivet hjälper? Nä, jag skojar bara!

Jag får tydligen köra med manuell fokus med 17-85:an i fortsättningen? ;-)

Edit:
Tillägg
Jag har nu testat lite mer, och det verkar som om det bara är åt telehållet som AF jagar. Från 17 mm och till nånstans mellan 35-50 mm funkade det utan problem när jag lite tidigare idag var ute och fotade en massa provbilder. Men över 50 mm är det hopplöst, där är det MF som gäller.
Detta är väl inget som är ekonomiskt försvarbart att lägga ut pengar på?

Någon som löst problemet?

Edit:
Tillägg
Jag har nu testat lite mer, och det verkar som om det bara är åt telehållet som AF jagar. Från 17 mm och till nånstans mellan 35-50 mm funkade det utan problem när jag lite tidigare idag var ute och fotade en massa provbilder. Men över 50 mm är det hopplöst, där är det MF som gäller.
Detta är väl inget som är ekonomiskt försvarbart att lägga ut pengar på?

Jag drar upp denna tråden igen och har precis samma problem som citatet. Jag har läst att det kan vara smuts inuti objektivet på någon sensor eller liknande. Är det värt att försöka sig på att öppna det? Manuell fokus fungerar ju, men det är inte alltid man vill använda det.

Är det någon som haft samma problem och löst det så får ni gärna beskriva hur ni lyckades. Jag tycker nämligen 17-85 är ett riktigt ok objektiv även om jag gärna hade haft 2,8, lite rakare linjer och mindre vinjettering ibland.

Det förekommer också att skräp lyckas fastna på hjälpspegeln som sitter under/bakom huvudspegeln. I så fall blir också AF knasig.
Du har förstått att AF-sensorn sitter i botten på spegelhuset?

Det förekommer också att skräp lyckas fastna på hjälpspegeln som sitter under/bakom huvudspegeln. I så fall blir också AF knasig.
Du har förstått att AF-sensorn sitter i botten på spegelhuset?

Yes. Jag har dessutom testat med flera olika hus och andra objektiv och det enda problemet är mitt 17-85 is usm.

Jag läste på nätet att det kunde vara någon smutsig sensor i objektivet och även någon del som satt längst in som kunde bytas ut, är det någon som skruvat isär det och rengjort/bytt delar?

Är bländaren helt öppen i objektivet? Testa så att bländaren verkligen stänger och öppnar sig.

Jaha, då är det ju inte något fel på kameran. Bländaren kan vara en problemkälla. Om någon lins har lossnat och därför ger konstig kontrast vid vissa brännvidder kan kamerans AF-sensor också bli lurad.

Är bländaren helt öppen i objektivet? Testa så att bländaren verkligen stänger och öppnar sig.

Jag har testat med bländarknappen på kameran. Bländaren verkar stänga för om jag håller inne knappen och ändrar bländare så blir det hela tiden lite mörkare om jag går neråt i öppning eller uppåt i f-nummer så att säga. Samma sak om jag gör tvärtom. Sen om jag tittar på objektivet så ser bländaren liten ut, men å andra sidan ligger den ju inte direkt på 1,4 i yttersta läget. :)

Jaha, då är det ju inte något fel på kameran. Bländaren kan vara en problemkälla. Om någon lins har lossnat och därför ger konstig kontrast vid vissa brännvidder kan kamerans AF-sensor också bli lurad.

Känns tveksamt, då borde det väl synas på skärpan också, eller vad tror du? Om jag fokuserar manuellt så ger kamerans fokuseringssensor utslag om AF sitter rätt. Skärpan i bilderna verkar det heller inte vara något fel på.

Spontant känner jag någon sensor eller fokusmotorn i objektivet. Går det att göra något åt det? Rengöra? Byta motorn lär ju kosta och det känns inte så aktuellt.

Ska du ändå på det kan du ju se hur man börjar plocka isär det: https://canonrepair.wordpress.com/2011/11/04/ef-s-17-85-is-aperture-change-as-simple-as-possible/

Han svarar även på frågor.

Tack så mycket! Jag har kollat runt lite innan och gjort lite research. Jag vill hemskt gärna veta vad jag ska leta efter om jag väl ska rota. Det kommer bli riktigt svettigt hur som helst om jag väl ger mig på det. Det var också därför jag ville höra om det var någon annan som lyckats lösa problemet innan.

Är det fler som har tips så är de väldigt välkomna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar