Ana, för filmning.
Jo, jag har filmat en del med A77 och det funkar bra med AF.
Håller med om att det är konstigt att en del ratar af vid filmning. Det är ju suverät när det fungerar, men det ju inte så många kameror där det faktiskt gör det.
Jag filmade en scen tillsammasmed min son som innehöll både fokusförflytnig,panorering, och zoomning tillsammans edföljandefokus.Rätt ovanligt, men det var mycket välpoanerat och krävde flera omtagningar.
Fokus var inzoomat på ett par personer utanför ett sjukhus, sedan utzoomning så man såg ambulansutfarten och när ambulansen kom så kom den först emot en och svängde sedan bort varvid när den var en bit bort och svängde igen och då zoomadesndet in så att kan kunde identifiera personen i passagerarsätet. Hela tiden med största bländare för att få bakgrundsoskärpa.
Låter lite märkligt, men så var det beskrivet i storyboardet
.
Att med kameran på stativ göra en mjuk utzoomning, panorering och sedan en inzoomning och hela tiden följa fokus på ett objekt som först närmar sig kraftigt och sedan byter riktning och åker ifrån dig var inte så alldeles enkelt. Utan fungerande AF i stort sett omöjligt om inte en extra person gör enbart fokusering efter förinställda värden, men inte heller det är enkelt utan att krocka med varandra.
(Scenen ingår i ett ambitiöst filmprojekt som kommit lite av sig, men är planerat att tas upp igen så det blir kanske en publik film av det)
Det här har ju tidigare inte fungerat med någon annan kamera än Sonys SLT. numera finns ju Canon 70D som också gör det.
(Bäst att tillägga att jag i alla fall inte känner till någon annan som klarar det för att inte bli utskälld om det skulle finnas det.) Kontrastfokus kan ju bli väldigt fult vid filmning.
Jag upplevde alltså A77 som mycket trevlig för detta och objektivet 16-50/2,8 SSM är inget annat än alldeles underbart, mjukt, tyst, smidigt, ljusstarkt och knivskarpt och dessutom billigt. Helt otroligt egentligen
Nu verkar det komma på bred front med spegellösa som fixar PDAF på sensorn.
Jag har själv sneglat på Canon 70D pga detta och var på vippen att inhandla en, men känner mig inte riktigt bekväm med Canon och avvaktar lite för att se vad annat som kommer snart, bl.a. från Sony. Canon-kameran är ju annars det enda riktiga alternativet just nu tillsammans med Sonys SLT. Kolla lite på den vetja, eller kommande NEXar.
Möjligt att A77 reas ut riktigt rejält tillsammans med 16-50-gluggen. Det är ju faktiskt bland det allra bästa som finns, fast med några tillkortakommanden.
Annars som sagt, titta på Canon EOS 70D. Den har mycket bra AF som funkar i PDAF-läge vid filmning och har de där trögehetsinställningarna som du efterfrågar. Finns bra objektivutbud också ju, med tysta mjukzoomande och fokuserande objektiv. Speciellt de där STM-objektiven som är till för exakt detta. Den croppar inte heller bilden vid filmning, men kräver ju objektiv med stabilisering. Sigma 50-150/2,8 OS HSM finns ju till den bl,a,
/Mats