Annons

AF på Nikon 70-200 VR-II funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Autofokusen på min 70-200a har slutat fungera. Köpte gluggen ny 2010 och den har sedan dess bara varit använd på min D700. Uppskattar att jag tagit kanske 2000 foton i skog och mark under allt från varma somrar till smällkalla vintrar. Vad jag vet har jag inte tappat gluggen eller varit oförsiktig med den.

Min diagnos är att AF-motorn pajat (har testat på annat hus). Om det är så är min tolkning att jag fått ett måndagsexemplar.

Någon som har liknande erfarenhet och tips på åtgärd i så fall? Antar att de enda som lagar nikongluggar i Sverige i dag är Nikon och att det kostar därefter. Såg i någon annan tråd att någon lagat AF på sin 24-70 där för typ 8000 kr...

/Thomas
 
Lasses Kameraservice?
Vet inte om de finns kvar, men de knåpade ihop min gamla 17-35:a, för en inte alltför våldsam penning.

Lasse har gått i pension så numera är det Nikon i Solna som gäller.

Till trådskaparen: Med lite tur kan det vara en enkel glappkontakt någonstans som är relativt billig att laga. Men tänk på att bara en felsökning kostar en slant (de blir ju tvungna att öppna upp objektivet), så räkna med minst 1500 kr och uppåt vare sig felet är litet eller stort.

Min 70-200 II har gått minst 200 000 exponeringar i alla väder och temperaturer och har definitivt både gått i golvet och slagit i det ena och andra mer gånger än jag vill tänka på. Köpte för övrigt den efter att just fokusmotorn i min gamla AF-S 80-200 gett upp efter lång och trogen tjänst ...
 
...
Antar att de enda som lagar nikongluggar i Sverige i dag är Nikon och att det kostar därefter. Såg i någon annan tråd att någon lagat AF på sin 24-70 där för typ 8000 kr...

/Thomas

Sålde i somras min Canon EF 24-70 2.8 L till Schönherrs foto i Stockholm. Hade då en trevlig pratstund. Bland annat nämnde jag det fokusmotorbyte jag gjort hos InterVision för 4 000. Snubben i butiken beklagade sig då över dessa etablerde (ackrediterade?) företag som bara byter moduler. Själv hade han kontakt med "riktiga reparatörer" som lagar felen för betydligt lägre peng. Ibland är det bara "motorborstarna" som måste bytas. Typ.
Nu har jag alltså bara hans egen utsaga i fallet. Men kan vara värt att kolla upp.

Petter.. Ä
 
Autofokusen på min 70-200a har slutat fungera. Köpte gluggen ny 2010 och den har sedan dess bara varit använd på min D700. Uppskattar att jag tagit kanske 2000 foton i skog och mark under allt från varma somrar till smällkalla vintrar. Vad jag vet har jag inte tappat gluggen eller varit oförsiktig med den.

Min diagnos är att AF-motorn pajat (har testat på annat hus). Om det är så är min tolkning att jag fått ett måndagsexemplar.

Någon som har liknande erfarenhet och tips på åtgärd i så fall? Antar att de enda som lagar nikongluggar i Sverige i dag är Nikon och att det kostar därefter. Såg i någon annan tråd att någon lagat AF på sin 24-70 där för typ 8000 kr...

/Thomas

Du har inte råkat slå över på manuell fokusering, antingen på kameran eller objektivet?
 
Rengöra objektivkontakterna

Har läst om andra som rengjort objektivkontakterna i bajonetten mot kamerahuset och lyckats få igång objektiv igen. Tror man kunde ta en tops och lite aceton och gnugga kontakterna för att få bort ev. oxidskikt som hindrade fullgod kontakt.

Kostar ju inte mycket att prova åtminstone ;)
 
Mon motor dog för ett par år sedan och reparerades.

Hittade kostnadsförslaget på mailen:

AFS70-200/2.8G II VR ED ( 20065801 )

Byte av SWM Unit samt Lens connector.

Injustering av AF samt optisk axel..

Arbete 1,00 750,00 750,00

1C999-839 SWM UNIT 1 1.394,96 1.394,96

1C999-846 CONTACT UNIT 1 312,99 312,99

Fraktkostnader

Summa 2.457,95

Utgående moms 25% 614,49

Summa total 3.072,00
 
Mon motor dog för ett par år sedan och reparerades.

Hittade kostnadsförslaget på mailen:

AFS70-200/2.8G II VR ED ( 20065801 )

Byte av SWM Unit samt Lens connector.

Injustering av AF samt optisk axel..

Arbete 1,00 750,00 750,00

1C999-839 SWM UNIT 1 1.394,96 1.394,96

1C999-846 CONTACT UNIT 1 312,99 312,99

Fraktkostnader

Summa 2.457,95

Utgående moms 25% 614,49

Summa total 3.072,00
Tack!!

Följdfråga: Har du något minna av ungefär hur många exponeringar du hade innan AF-en pajade?

/Thomas
 
Mon motor dog för ett par år sedan och reparerades.

Hittade kostnadsförslaget på mailen:

AFS70-200/2.8G II VR ED ( 20065801 )
Byte av SWM Unit samt Lens connector.
Injustering av AF samt optisk axel..
Arbete 1,00 750,00 750,00
1C999-839 SWM UNIT 1 1.394,96 1.394,96
1C999-846 CONTACT UNIT 1 312,99 312,99

Fraktkostnader
Summa 2.457,95
Utgående moms 25% 614,49
Summa total 3.072,00

1) Just ja, de tar 750 kr/timme, inte 1500 kr/timme som jag tänkte i mitt inlägg tidigare i tråden.

2) En allmän fundering. Jag har kört sönder fokusmotorn både i en gammal AF-S 80-200/2,8 och i en AF-S 28-70/2,8 (just den där första AF-S-generationen, med 17-35/2,8, 28-70/2,8 och 80-200/2,8 är ju lite ökänd för havererade fokusmotorer). Jag pratade med Lasse på Lasses Kameraservice om just 28-70 och han påpekade då att ett byte av fokusmotor i det objektivet förmodligen skulle ta honom 5-6 timmar, kanske upp mot 8 eftersom det objektivet hade en så sjukt stökig intern konstruktion. Det var till och med så att om objektivet var för slitet kunde han inte garantera att han fick ihop det i bra skick igen. Som jämförelse kunde han ganska lätt byta fokusmotor i min 70-200 II (som jag då hade bytt till och som stod på disken eftersom han nyss gjort ren den) på "mindre än en timme och utan att stressa". Dels beror skillnaden förstås på att en telezoom är enklare än en normalzoom, men Lasse påpekade att en enormt stor skillnad mellan äldre och nyare objektiv är just hur service-vänliga de är, vilket i sin tur antagligen hör ihop med att man gjort tillverkningen enklare och mer modul-orienterad.
 
Tack!!

Följdfråga: Har du något minna av ungefär hur många exponeringar du hade innan AF-en pajade?

/Thomas


Ingen aning, pajar det så pajar det.

Har nog mindre med exponeringar att göra än yttre påverkan och liknande.

Jag kanske fotograferat i mer fuktig miljö, kallare, varmare eller den kanske fick en stöt i 27,3 gradig vinkel mot objektivplanets galvaniska ytteraxel :)

Har kör med objektivet sedan dess och inte gjort mig besviken, så laga ditt ex och fotografera vidare. Ingen vits och grubbla!
 
Ingen aning, pajar det så pajar det.

Har nog mindre med exponeringar att göra än yttre påverkan och liknande.

Jag kanske fotograferat i mer fuktig miljö, kallare, varmare eller den kanske fick en stöt i 27,3 gradig vinkel mot objektivplanets galvaniska ytteraxel :)

Har kör med objektivet sedan dess och inte gjort mig besviken, så laga ditt ex och fotografera vidare. Ingen vits och grubbla!

;-) Du har så rätt. Med snålhet och besvikelse hamnar man lätt i älterier...
 
Jag reparerade min i maj för samma fel (samma inköpsår!).

Jag betalade 6800kr för;
Byte AF-motor, ny bajonett samt zoomgummi, injustering av fokus och optiskaxel.

Jag hade köpt min på Kameradoktorn och tyckte det var konstigt att af-motorn lägger av på ett så dyrt objektiv som man till stor del köpt för just af-funktionen och att reparationskosnaderna var så pass dyra som drygt 1/3 av fullpris. Ingen större förståelse från försäljarna för att det kunde handla om ett fabrikationsfel kan jag säga. De hade "aldrig varit med om" att af-motorn lagt av på denna model. Det var bara bita i det sura äpplet eller skita i rep. och köra manuellt.
 
Jag reparerade min i maj för samma fel (samma inköpsår!).

Jag betalade 6800kr för;
Byte AF-motor, ny bajonett samt zoomgummi, injustering av fokus och optiskaxel.

Jag hade köpt min på Kameradoktorn och tyckte det var konstigt att af-motorn lägger av på ett så dyrt objektiv som man till stor del köpt för just af-funktionen och att reparationskosnaderna var så pass dyra som drygt 1/3 av fullpris. Ingen större förståelse från försäljarna för att det kunde handla om ett fabrikationsfel kan jag säga. De hade "aldrig varit med om" att af-motorn lagt av på denna model. Det var bara bita i det sura äpplet eller skita i rep. och köra manuellt.

Jag bytte mitt nya 70-200 på just kameradoktorn efter en vecka för milt strulande AF-motor. Det var några år sedan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.