Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF Nikkor 80-200/2.8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Hej FS!

Har det kända problemet att 80-200'an fokuserar fel vid 150-200 mm med största bländaren. Tycker det är lite tråkigt då gluggen är otroligt skarp vid övrig fotografering. Vet att detta problem nämns i instruktionsboken till min D70 (sid 183 stycke 8), men ställde ändå frågan till Nikon Support om det var något man kan göra något åt. Fick till svar att "Det var tråkigt med dina bilder men du kan faktiskt få dina objektiv justerade om du lämnar dem på service, speciellt typ D kan bli fullständigt återställt."

Har i närtid tagit ca 3-400 bilder på en Mandarinand varav huvuddelen gick i Windows papperskorg. Men å andra sidan kan ju felet försvinna vid uppgradering till D200 eller 70-200/2.8 ;-)

Då till min fråga: Är det någon som har fått sin 80-200 justerad på service? Vad blev kostnaden isåfall?

Mvh

Johan Maxe

Jag har inte heller haft några problem, men jag har inte fotat såå mycket med 80-200:an ännu.

En konstig sak dock: i instruktionsboken till min D50 står det att om AF 80-200mm f/2.8S är inzoomad vid fokusering på minimiavståndet så kan autofokusen bomma. Är det felskrivet eller finns det ett S-objektiv också? Vilket är i så fall det?

ULF ANTONSSON skrev:
Jag har använt min 80-200/2,8D i 5 år tillsammans med F90 , F5 och D1X.
Den har inte fokuserat fel en enda gång.

MVH ULF ANTONSSON

Som jag skrev så berör detta problem D70 (tydligen även D50), tom så mycket att fenomenet nämns i manualen.

Frågan är alltså om någon fått sitt objektiv justerat (inte att ni inte har fotat med gluggen eller att ni inte har haft problem) och så ifall vad det kostade?

// Johan

Jag har använt Nikkor 80-200/2,8D IF ED (en separat zoomring + stativfäste) under fyra år tillsammans med en Nikon F90x, och har inte haft något att anmärka på fokuseringen. Men med objektivet på Nikon D70 märkte jag ganska snart att många bilder var felfokuserade, vilket inte är fixat trots att kameran varit inne på justering. Felfokuseringen är tydlig trots att skärpedjupet är större för D70 jämfört med F90x vid samma bländare och bildutsnitt. Jag hoppas att objektivet trivs bättre tillsammans med en framtida D200. Man vill ju inte justera objektvet så att den fungerar med D70:n men inte med övriga kameror, om man nu går i uppgraderingstankar.

rideg skrev:
Jag har använt Nikkor 80-200/2,8D IF ED (en separat zoomring + stativfäste) under fyra år tillsammans med en Nikon F90x, och har inte haft något att anmärka på fokuseringen. Men med objektivet på Nikon D70 märkte jag ganska snart att många bilder var felfokuserade, vilket inte är fixat trots att kameran varit inne på justering. Felfokuseringen är tydlig trots att skärpedjupet är större för D70 jämfört med F90x vid samma bländare och bildutsnitt. Jag hoppas att objektivet trivs bättre tillsammans med en framtida D200. Man vill ju inte justera objektvet så att den fungerar med D70:n men inte med övriga kameror, om man nu går i uppgraderingstankar.

I detta fall menar Nikon Support att det är objektivet som justeras, inte kameran. I ditt fall kanske det skruvades i fel pryl?

// Johan

Maxe skrev:
I detta fall menar Nikon Support att det är objektivet som justeras, inte kameran. I ditt fall kanske det skruvades i fel pryl?

// Johan
Det är mycket möjligt. Men om objektivet fungerar med D200 så känns det onödigt att skicka det för justering.

Jag blev av Nikon uppmanad att lämna in både kamera och glugg för "synkning". Enligt teknikern som jag talade med skulle detta gå på garantin.

rideg skrev:
Det är mycket möjligt. Men om objektivet fungerar med D200 så känns det onödigt att skicka det för justering.

Kolla in sida 21, punkt 8, i den 24-sidiga broschyr om Nikon D200 som nyligen släpptes. Där har du svaret.

Senast ändrad:
boris.bonasin skrev:
Kolla in sida 21, punkt 8, i den 24-sidiga broschyr om Nikon D200 som nyligen släpptes. Där har du svaret.

Menar du möjligtvis punkt 9?

"9. Om AF 80-200 mm f/2,8S, AF 35-70 mm f/2,8S, den nya modellen AF 28-85 mm f/3,5-4,5S eller AF 28-85 mm f/3,5-4,5S zoomas in vid fokusering på minsta avstånd kanske bilden på mattskivan i sökaren inte är i fokus när fokusindikatorn visas. Fokusera manuellt med hjälp av bilden i sökaren."

Men här skriver de igen om f/2,8S. Vad är det för typ av objektiv?

timofej skrev:

"9. Om AF 80-200 mm f/2,8S, AF 35-70 mm f/2,8S, den nya modellen AF 28-85 mm f/3,5-4,5S eller AF 28-85 mm f/3,5-4,5S zoomas in vid fokusering på minsta avstånd kanske bilden på mattskivan i sökaren inte är i fokus när fokusindikatorn visas. Fokusera manuellt med hjälp av bilden i sökaren."

Men här skriver de igen om f/2,8S. Vad är det för typ av objektiv?

Punkt 9 ska det naturligtvis vara. S är förmodligen det samma som D fast med amerikansk modellbeteckning. T ex finns det ingen 35-70/2,8S men däremot finns 35-70/2,8D.

boris.bonasin skrev:
S är förmodligen det samma som D fast med amerikansk modellbeteckning. T ex finns det ingen 35-70/2,8S men däremot finns 35-70/2,8D.

Det är ju det som förvirrar saken. För att i den första rutan i tabellen står det att "AF Nikkor av typ G eller D" kompatibla på alla punkter. Och bara i rad 4 för "Övriga AF-Nikkor" åberopas punkt 9.

Alla objektiv from AF-D och framåt är D-typ även om det inte står D i beteckningen.
T ex AF-S Nikkor VR 70-200 f/2.8G IF-ED.

*ED står för en speciell typ av glas och ska inte kopplas ihop med D som står för avståndsmätningen för blixten.

boris.bonasin skrev:
Alla objektiv from AF-D och framåt är D-typ även om det inte står D i beteckningen.
T ex AF-S Nikkor VR 70-200 f/2.8G IF-ED.

Nja... Nikon i alla fall gör skillnad mellan D och G objektiv. Jag förstår att de sistnämnda egentligen är D-objektiv på det avseende att de också skickar avståndsinformationen till kameran men de saknar bländarringen och kallas G av Nikon.

Det jag menade att i den första raden skriver de om D och G objektiven och i rad 4 om övriga AF objektiv vilket man kan tolka att objektiven beskrivna i rad 4 varken D eller G.

I punkt 9 nämner man något mystiskt S objektiv. Om man utgår från din teori om det är en amerikansk beteckning av D (vilket jag inte tror på) varför skriver de om D i den första raden?

Har försökt att googla men misslyckades att hitta något om AF 80-200 f/2,8S. Om det var en vanlig amerikansk beteckning skulle jag ha fått massor av träffar antar jag.

Jag tänkte få chansen att ställa en fråga om mitt 80-200 jag också.

Jag har problemet att fokusvalsringen på gluggen inte låser sig i AF-läget längre utan har en väldans tendens att hoppa ur vilket kan vara rätt så störande. MF-läget däremot är det inte några problem med. Där låser den sig hur fint som helst.

Man måste lämna in på service för att fixa sånt eller och vad kan det kosta?

Tack på förhand!

timofej skrev:

Men det här betyder väl nåt helt annat än generell felfokusering? Detta gäller "minsta avstånd" och inget annat. Om jag gissar skulle jag tro att det beror på att närägrännsen ändras något beroende på brännvidd på dessa zoomobjektiv.

Funderade lite över era funderingar kring "S" i 2,8S.
Först var jag inne på tidiga objektiv där S stod för 7 element, men det stämmer ju inte alls. exempel: "Nikkor-Q 135/2.8" - The "Q" (or other letters) is the early designation that gives the number of elements in the lens.

Sen tänkte jag att kanske S är felskrivet i manualen. S och D ligger ju nära varandra på tangentbordet. Men så laddade jag ner en engelsk manual från Nikon USA och där står det samma sak.

Så även jag letade lite på nätet och hittade en tråd där någon skriver enligt nedan och det verkar som S skulle kunna betyda att det inte är ett D objektiv.
Citat: Hey Jason, could you tell me where you see the cheapo 180/2.8s? I checked KEH but the prices there for the non-D version are $415 in E condition. The new D-type is $635 at B&H (grey market). That doesn't look very cheap to me, though every little bit helps.

Eller är det så att de egentligen menar AF-S?

Så vad tror ni?

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto