ANNONS
Annons

AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G

Produkter
(logga in för att koppla)

JudgeDesign

Medlem
Har precis inhandlat mig en Nikon D50kit. Nu vill jag ha ett annat objektiv med tele zoom. Tror ni AF Nikkor 70-300 f/4-5.6G skulle funka bra? Relativt vettigt pris är det ju med.

Sen är frågan, Köpa en SB-600 blixt först eller objektivet?

Optiken först....blixten använder man kanske inte så mycket i början. Har fotat i många år, men blixten har jag aldrig gillat/lärt mig.

nikons 70-300g optik är inte den bästa du kan köpa men för det priset är den helt ok. alla djurbilderna i mitt afrika album är tagna med det. titta gärna! alla bilderna är direkt från kameran och är alltså inte skärpta.

Lägg till en liten slant till och köp ett Sigma 70-300/4-5.6 APO DG istället. Den är helt klart bättre.
Vilket du ska köpa först? Fotar du mycket inomhus/i studio? Iaf kanske en blixt är användbart, men för mig personligen så är blixt mer en såndär "bra att ha"-grej som man inte så ofta använder.

Edit: Sigman är ju inte heller ett objektiv i toppklass, men i mitt tycke, mer prisvärd.

Edit2: Kan du tänka dig begagnat finns ju även Nikon AF 70-210/4, 70-210/4-5.6(D) och 75-300/4.5-5.6 som är bra.

Senast ändrad:
Nikkor 70 - 300 G är helt ok, alla mina bilder på amerikansk fotboll är tagna med den.

Det enda jag skulle varit beredd att betala mer för är egentligen ljusstyrka och kanske VR (upplever att största tekniska problemet med mina bilder varit brus på grund av hög ISO, och kanske långt skärpedjup och brist på rörelseoskärpa). Men en f2.8 telelins och/eller en med VR kostar skjortan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar