Annons

AF Nikkor 70-200/2,8 felfokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag behöver tipps om vad jag skall göra.
Jag köpte ett begangnat 70-200 2.8 zoom, fota glatt med det tills jag tyckte att skärpan inte riktigt blev bra rätt ofta.Provade då att ta lite testbulder(stativ självutlösare) med min D80 på och såg att den bakfokuswra rätt mycket. Ringde Nikon som meddela att med en D80 gick det inte att rätta till. De andra objektiven jag har var ok. Nu har jag skafat en D7000 som kan individskystera AF för objektiv.
MEN det verkar inte räcka med de 20 mm som finns!? Det blev bätttre men inte bra.
Vad göra? Är det kört?
 
Fråga vad det kostar att justera det hos Nikon eller hos Lasses, med ett sådant objektiv så är det värt det. Kör lite tester innan så du vet om det gäller hela zoomomfånget och om det är över hela avståndssträckan, det kan vara värdefull information till de som justerar
 
Skicka upp kamera och objektiv till Lasses kameraservice så justera de detta så att det blir bra.

En liten anekdot: Tidigare så hade jag en D2x och en 70-200/2.8 zoom som jag tyckte var skarp. Efter en olycka där kameran åkte i marken med böjd bajonett som resultat så skickades kameran för byte av bajonett och justering. Kamera och objektiv presterade mycket bättre efter "översynen" än innan olyckan. Det är absolut värt att skicka grejorna för justering. Övriga objektiv som jag har fungerade lika bra som tidigare trots att kameran var inne på justering.
 
Lasses lägger ned snart, jag tror inte de tar emot mer jobb nu. Synd, för de var bäst!

Nu är det bara Nikons egen verkstad kvar att skicka till.
 
Hej,
...Ringde Nikon som meddela att med en D80 gick det inte att rätta till.

Skitprat av Nikon. Klart att de kan justera in objektiven och kamerorna. Det finns inte AF finjustering i D80/D90, men det betyder inte att Nikon inte kan kalibrera både sina objektiv och kameror, för det kan de. AF finjusteringen är en nödlösning som kan vara användbar men i första hand borde objektiven kalibreras om, och om t.ex. fokusfelet inte är linjärt med avståndet funkar det inte med nån AF finjustering i kameran.

De andra objektiven jag har var ok. Nu har jag skafat en D7000 som kan individskystera AF för objektiv.
MEN det verkar inte räcka med de 20 mm som finns!? Det blev bätttre men inte bra.
Vad göra? Är det kört?

Ring till Nikons service igen (eller Lasses om de fortfarande tar emot arbeten) och kräv få objektivet kalibrerat. Det kan kosta nån slant men det är det värt. Det är ett fenomenalt objektiv bara det är rätt inställt. Ett felkalibrerat objektiv tar udden av vilka bilder som helst.

En liten anekdot från i våras/somras:
Min lilla kameraväska med D700 och monterat 70-200/2,8 VR II rasade i golvet i början av mars. Bajonetten slets av från objektivet och kärvade fast i infästningen. Skickade kameran och alla mina objektiv till JAS Tekniikka i Finland som servar Nikon, som kunde fixa allt utom objektivet som åkte vidare till Nikon i Sverige. Efter 6 veckor och tre påminnelser fick jag tilbaks det. Men det var fortfarande nåt skumt med objektivet; skärpan kändes inte på topp och dessutom fick jag ibland ett fält med dålig kontrast eller fula reflexer på ett och samma ställe på bilderna i vissa fall (fettfläck nånstans gissar jag). Dock dröjde det ända till slutet av juli innan jag beslöt mig för att klaga på servicen av objektivet. Det åkte då in på service igen till Sverige, och i slutet av augusti fick jag tillbaka det. Då var det i ursprungligt skick igen.

Min hemförsäkring täckte så gott som alla kostnader (även 100€ av självrisken på 170€) som slutade på 1250 euro med omkalibrering av alla objektiv, även största delen av självrisken. Service #2 av objektivet ifråga kostade inget då det var garanti på arbetet. Försäkringsbolagets namn börjar för övrigt på i och slutar på f, om nån undrar. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.