Annons

AF MICRO NIKKOR 60mm 1:2.8 filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Kan man montera filter på AF MICRO NIKKOR 60mm 1:2.8 jag har prövat med 62 millimeters som enligt uppgift är den storlek som passar D-versionen, 72 millimeter och 52 går inte heller. Är mitt objektiv defekt eller är det någon typ av specialfilter som man ska använda?
 
62 mm är korrekt

Kan man montera filter på AF MICRO NIKKOR 60mm 1:2.8 jag har prövat med 62 millimeters som enligt uppgift är den storlek som passar D-versionen, 72 millimeter och 52 går inte heller. Är mitt objektiv defekt eller är det någon typ av specialfilter som man ska använda?

Är det så att själva gängan är skadad? Såvitt jag vet har alla objektivgängor samma stigning. Alltså, det finns inte ett objektiv med 62 mm diameter som har en stigning i gängan och ett objektiv med samma diameter som har en annan stigning. 62 mm filtergänga är alltid densamma för alla objektiv.

/johan
 
Det är inget som är tillknöcklat möjligtvis skulle någon "ring" ramlat av för den tidigare ägaren. Jag tar inte för troligt att så är fallet utan börjar bli rätt säker på att objektivet inte tar frontfilter det jag börjar luta mest åt är att det antingen inte går att använda filter eller att det redan sitter därbak på mitt objektiv. Jag tog bilder för att visa hur skiten såg ut men kunde inte få ner bilderna till under cirka 180 kb m h a Graphic Converter (så jag kan inte lägga upp dem här).
 
Det är inget som är tillknöcklat möjligtvis skulle någon "ring" ramlat av för den tidigare ägaren. Jag tar inte för troligt att så är fallet utan börjar bli rätt säker på att objektivet inte tar frontfilter det jag börjar luta mest åt är att det antingen inte går att använda filter eller att det redan sitter därbak på mitt objektiv. Jag tog bilder för att visa hur skiten såg ut men kunde inte få ner bilderna till under cirka 180 kb m h a Graphic Converter (så jag kan inte lägga upp dem här).

Objektivet tar definitivt filter! Även motljusskydd monteras i gängan.
Vad jag kan komma på nu är det endast extrema vidvinklar och någon zoom som helt saknar gänga för filter. Finns inte heller några filter som sitter i strålgången på detta objektiv.
Om du vill kan du maila bilder till mig.
Var du medveten om denna brist när du köpte objektivet? Om delar saknas kan det ju även finnas andra fel. Ger det skarpa bilder för övrigt?

/johan
 
Nu känner jag mig riktigt dum. Anledningen till att det inte fanns någon filtergänga var att det redan satt något i filtergängan... En Ring i metall som ser ut ungefär som en stepring men nog är till för att skydda mot motljs eller stötar. Tack vare att du lät så säker på din sak kom jag på detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.