Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF-Kultur?
- Trådstartare Canonliza
- Start datum
Canonliza
Aktiv medlem
mipert skrev:
Nu vet jag ju inte men flera bekanta är inskrivna där.
Om du är yrkesverksam (eller har utbildning/erfarenhet) inom området och söker den typen av jobb skall du vara inskriven på AF-kultur.
Om du inte uppfyller kriterierna får du inte vara med.
Jag vet. Jag kvalade in där tydligen.
Jag var dock nyfiken om någon hade erfarenhet då de tydligen har rätt speciella regler att gå efter och mycket undantag osv.
//Liza
Canonliza
Aktiv medlem
eos30 skrev:
Jag undrade vad som menas med Autofokus-kultur ;-)
Hehehe. Lätt hänt.
När jag började inom skolvärlden en gång i tiden satt jag på flera möten och undrade vafan en USK (Undersköterska) hade med skolan att göra....tills någon upplyste mig om att det var Undervisningsskyldighet de pratade om
//Liza
mipert
Aktiv medlem
Jag har varit i kontakt med AF-kultur men det är tio år sedan.
Anledningen var att jag ville få betalda ams-kurser.
Jag gick en tvåveckors kurs i QuarkXpress och en i grundläggande datoranvändning (Mac).
Men det jag vet om dagens läge är att du får inga jobb via AFK.
Som alltid är det eget arbete som gäller (men det är väl inget nytt.
Tyvärr tror jag att kurser är passé numera, pengarna rullade på bättre förr...
Där ljög jag förresten, jag höll två stycken tvåveckors utbildningar åt AFK i Malmö 2003 i Photoshop och InDesign.
Glömde nästan det. Men jag tror inte det är så lätt att få loss pengar i dagens läge.
Jag gick en tvåveckors kurs i QuarkXpress och en i grundläggande datoranvändning (Mac).
Där ljög jag förresten, jag höll två stycken tvåveckors utbildningar åt AFK i Malmö 2003 i Photoshop och InDesign.
Glömde nästan det. Men jag tror inte det är så lätt att få loss pengar i dagens läge.
Jag var inskriven några månader under 2004 på AF Kultur i Stckholm. För mig skilde det inte så mycket mot en vanlig förmedling mer än en större förståelse för branschens villkor. Antagligen var jag inte arbetslös tillräckligt länge. Dessutom hade jag ju fullt med frilansuppdrag och deltidsanställning.
För min kompis som är inskriven i Malmö har de varit till stor hjälp. De har betalt kurser i Photoshop och ordnat så att han fick ett långvick för en pressfotgraf som tog friår. Det var hans väg in och nu jobbar han regelbundet för tidningen.
Edit: Men visst är det som Pertan skriver. Det är upp till en själv om man lyckas och får jobb. Möjligen kan förmedlingen undanröja några mindre hinder på vägen.
För min kompis som är inskriven i Malmö har de varit till stor hjälp. De har betalt kurser i Photoshop och ordnat så att han fick ett långvick för en pressfotgraf som tog friår. Det var hans väg in och nu jobbar han regelbundet för tidningen.
Edit: Men visst är det som Pertan skriver. Det är upp till en själv om man lyckas och får jobb. Möjligen kan förmedlingen undanröja några mindre hinder på vägen.
Canonliza
Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag har varit i kontakt med AF-kultur men det är tio år sedan.
Jag misstänker att du har rätt... Ska med spänning gå till mitt första möte med handläggaren imorrn.
//Liza
Canonliza
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Aha. Det låter ju bra.
Dessvärre är ju Gotlands utbud av kvalificerade kurser minimalt och jag undrar om de slänger upp så pass med stålar att man kan gå kurs på fastlandet.... Tja vi får se vad man får höra imorrn
//Liza
Canonliza skrev:
Aha. Det låter ju bra.
Dessvärre är ju Gotlands utbud av kvalificerade kurser minimalt och jag undrar om de slänger upp så pass med stålar att man kan gå kurs på fastlandet.... Tja vi får se vad man får höra imorrn
Jag undrar om de inte väntar med att sätta in sådana åtgärder tills man gått arbetslös ett tag.
Jag minns att det var ett evigt snack om att starta eget. Det är ju det enklaste sättet för arbetsförmedlingen att bli av med folket. Problemet är att A-kassan i många fall är helt omedgörliga. Journalistförbundets A-kassa är ökänd.
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Canonliza skrev:
Vad vet ni? Är det bra? Ger det något att vara anmäld hos just dom?
//Liza
Min egen erfarenhet från AF kultur är mycket gammal, då funkade de bra , fick ett beredskapsjobb när jag behövde det, men vad jag hör från vänner idag så ......
Flera har helt struntat i dem, de har konstiga krav, fattar inget av hur en verkligheten ser ut, på många håll verkar de mest jaga efter att tvinga så många som möjligt därifrån för att förbättra sina siffror..
Om du bor i någon större stad så kan de funka med deras kurser, men om du bor i ute i landet så hjälper det föga med gratis kurs om den är i STHLM/GBG/MALMÖ.... och du får betala resa och uppehälle själv...
Om du kommer direkt från en utbildning så verkar det lättare att få hjälp än om du varit yrkesverksam några år och inte kan bevisa att du tex som målande konstnär sålt för 500000/år.
Om du bor på en liten ort så får du åka till närmst kulturförmedlare... vilket kan vara många mil...
Min personliga sammanfattning efter erfarenheter i bekantskapskretsen så är det inte värt det....
/b
Ett plus är att de förstår att det inte finns 50 jobb att söka var vecka.
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Ett plus är att de förstår att det inte finns 50 jobb att söka var vecka.
om så vore....
tyvärr gör inte alla handläggare på AF-kultur det... heller...
/b
Canonliza
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag minns att det var ett evigt snack om att starta eget. Det är ju det enklaste sättet för arbetsförmedlingen att bli av med folket. Problemet är att A-kassan i många fall är helt omedgörliga. Journalistförbundets A-kassa är ökänd.
Tja efter mitt första möte verkar det som jag först ska tillhöra den vanliga AF för att sen gå över i AF-Kultur...herregud så fyrkantigt. Jaja.
Dessutom verkar det idag ha ganska liten betydelse, förutom en del förståelse då, att tillhöra AFK för man har släppt på mycket regler kring att de som tillhör vanliga AF har tillgång till i princip samma saker.
Det enda man utestängs ifrån är vissa specifika utbildningar, men kurs i PS och/eller Indesign kan man få ändå.
Men du har helt rätt om det där med starta eget...det pratade vi mest om idag med. Han var väldigt intresserad av att få veta vad jag behöver för det, om jag inte egentligen var på gång med det osv.. Jag har ju gått Almis starta eget-kurs så han jublade väl inombords.
Min a-kassa (Akademikernas) är rätt bra och vana med medlemmar som har företag, både på heltid och vid sidan av.
//Liza
lottawe
Aktiv medlem
Konstnärernas Riksorganisation (KRO) och Konstnärscentrum har tillsammans lämnat in en protest till AF Kultur i Skåne för handläggares kränkande behandling av inskrivna, för handläggares bristande kompetens inom kulturområdet samt för brister i verksamhetsledningen.
Jag har inga egna erfarenheter av AF Kultur, men känner flera som är inskrivna och ingen som fått någon hjälp med varken kurser eller jobb förmedlade via dem. Känner dock ingen som blivit kränkande behandlad heller iof, men det var riktat mot region syd/malmö förstås..
Jag har inga egna erfarenheter av AF Kultur, men känner flera som är inskrivna och ingen som fått någon hjälp med varken kurser eller jobb förmedlade via dem. Känner dock ingen som blivit kränkande behandlad heller iof, men det var riktat mot region syd/malmö förstås..