Annons

AF - hjälpbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Tja!
Har ett litet dilemma!
När jag ska fota med studioljus då ska man ha en sändare på kameran, och om belysningen är dålig i lokalen så får man problem med autofokusen.... alla är med på det?

Iallafall, nu har jag köpt mig en SC-29
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3133528 som har inbyggd AF lampa och en kabel, i andra änden kan man ha en blixt då såklart... men, problemet är att AF lampan på den här SC-29 fungerar bara när jag har en Nikon blixt kopplad till... jag trodde att denna skulle lysa upp även när jag har en radiosändare kopplad till denna....

Hur har ni löst detta??
Finns det någon annan hjälpbelysning man kan få och samtidigt använda en radiosändare?

Jag tänkte också på fråga, när en blixt är kopplad till denna SC-29 då fungerar AF lampan, antingen på blixten, eller SC-29... valbar.. men kan man inte lura denna SC-29 att tro att det är en Nikonblixt på, fast det är en radiosändare?

Eller kom järna med andra förslag!

//Alex
 
Hur har ni löst detta??
Finns det någon annan hjälpbelysning man kan få och samtidigt använda en radiosändare?

Jag tänkte också på fråga, när en blixt är kopplad till denna SC-29 då fungerar AF lampan, antingen på blixten, eller SC-29... valbar.. men kan man inte lura denna SC-29 att tro att det är en Nikonblixt på, fast det är en radiosändare?

Eller kom järna med andra förslag!

//Alex

Vissa blixtar har "modellbelysning" som fungerar utmärkt. Nej, du kommer inte att kunna "lura" den, eftersom det försigår en ganska intrikat dialog mellan Blixt/Kamera som en dum radiosändare inte kan imintera.

Själv kör jag med PocketWizard FlexTT5, och då kan jag styra modellbelysningen på mina SB800 och SB900 över radio.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera att fokusera manuellt, eller fixa tillräckligt mycket ljus så att AF-fungerar som du vill.
 
Ja, det är för jäkla dumt ju.... att det inte ska finnas en kabel med inbyggd AF lampa, och i den andra änden sätta vad som helst.... illa!
 
Jag har läst det, och lät avancerat... :p Får nog kanske vänta tills det kommer en färdig lösning, fram tills dess får man nog använda en ficklampa lr dyligt... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.