Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-hjälpbelysning A2 m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Läste någonstans att AF-hjälpbelysningen på Minoltas externa blixtar inte fungerar med A1/A2.
Stämmer detta (och i så fall varför...) ?
Finns det piratblixtar som passar nämnda kameror?
T.ex. Sunpak har ju en mycket kompakt blixt, som ändå troligen är oändligt mycket bättre än den inbyggda (http://www.cyberphoto.se/blixtar/pz40x.php).
Att den passar till Minoltas SLR, betyder det att den passar A1/A2?
Undrar vidare om någon härikring testat Raynox vidvinkelkonverter (http://raynox.co.jp/english/digital/egdimage7hi.htm), och kanske jämfört den med orginal.
 
Det stämmer tyvärr att AF-belysningen inte fungerar med externa blixtar. Någon på Scandinavian Photo försökte förklara det med att det inte riktigt var rätt ljus... '

Jag läste på något forum om någon som hade modifierat sin externa orginalblixt och monterat tre gröna dioder och även monterat en av/på-knapp. Det fungerade tydligen!

Sigma och Metz har blixtar som skall passa. Själv vågade jag inte köpa tredjepart då endel hävdar att risken är rätt stor att det kommer krångla. Vet inte vad som egentligen stämmer.

Mvh Stefan
 
Fotade Lucia i en mörk Gympasal häromdagen och hade jätteproblem med fokusen på min 3600HS och A2:an.
Avståndet var dessutom långt och jag hade mycket zoom.

Jag funderar på om man kan ställa in "röda ögon" och få en förblixt som kanske räcker för att ställa in fokus.

Är det någon som provat det?

Det är ju dåligt av Minolta ett sälja en "Minolta specialblixt" som inte är helt anpassad till kamerorna och dessutom dyrare än andra. Det fix som du Stefan berättade om kan du förklara det närmare. Är det något som är lätt gjort?
 
Jag har Raynox fisheye DCR-FE180 Pro, den är jag rikitgt nöjd med (till skillnad från deras telefoto DCR-2020PRO). Har dock inte jämfört med original.
 
Var köpte du din DCR-FE180 Pro, och vad kostade den? Jag har bara sett den på Raynox hemsida.
Ser den likadan ut i verkligheten som på bilderna där?
 
Jag köpte av en lokal dator leverantör, jag tror att de beställde från Scandinavin Photo.
Den kostade ca 3000 SEK.
Den ser likdan ut i verkligheten.
Om du vill kan jag ta ett kort på den.
 
arldic skrev:
Om du vill kan jag ta ett kort på den.
Tusen tack, men det behövs inte..!
Däremot undrar jag hur den beter sig när man zoomar?

Ooops, nu såg jag att det var fisheyekonvertern du talade om.
Nåväl, vad händer med den när man zoomar då?
 
Senast ändrad:
Du använder kamerans zoom för att zooma.
Det är inte riktigt 100, eftersom linsen väger rätt mycket och om man har zoomen längst ut, måste man hjälpa till och avlasta med handen för den skall röra sig.
Lyckligtvis är det sällan eftersom det inte finns något egentligt behov (så vitt jag vet) att köra fish-eye på 200mm.
 
Jag tänkte mer på bildresultatet, kan man använda konvertern som en mer vanlig, raktecknande vidvinkelkonverter genom att zooma in lite, t.ex.
 
Sunpak PZ 4000 AF

Jag hade Sunpak PZ400AF, http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=937 , på min A1 och den gav då ingen hjälpbelysning för AF. Den var också väldigt krånglig till en början att använda pga starka överexponeringar som var svåra att få bukt med.
Löste det hela genom att köra bländaren manuellt,
vilket kan kan vara en nackdel ibland men bättre än överexponerade bilder. DOCK..känns det som att den vart bättre och bättre på sin uppgift med tiden.

EX. när den var ny tog jag en bild i vardagsrummet på helautomatik och allting utom enstaka mörka konturer vart utfrätt(på 1/16 manuellt vart det bra exponerat) men för ett par månader sen tyckte jag att det var dax att prova detta igen och nu vart bilder i samma vardaxrum med samma kamerainställningar bara något överexponerade, kan tillägga att en det satt en bouncer på sista testet men ej på första.

Köpte precis en 20D med motsvarande Canon blixt och det är bara att bränna av i mitt vardagsrum.
Inga problems där. Man undrar lite om det är nåt i kameran eller blixten som inte kommunicerar bra och stör ut funktionerna. Kanske bara lite taskig koppling i blixens kontakter.
Hoppas att nån vet besked med detta för min bror tog över A1 och är ny på manuella kameror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.