Annons

AF-hastighet, Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

daghe

Medlem
Jag funderar på att köpa mig ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di. Verkar vara rätt brännviddsomfång för mig, och inte speciellt dyrt.

Nästan allt jag fotograferar rör på sig, så någorlunda snabb AF är ett krav. Där har jag läst mig till att Tamronobjektivet är riktigt risigt på den punkten, t.o.m. så man kan få snabbare AF med husets inbyggda motor. Är det så illa?

Jag har / har haft ett par Sigma med HSM-motor, och de är tillräckligt snabba för att jag ska vara nöjd, dock är Sigma 24-70/2,8 HSM lite över min budget.

/Dag
 
...t.o.m. så man kan få snabbare AF med husets inbyggda motor. Är det så illa?

Tycker du fokuseringen med ditt 85/1,8 är långsam? På min D90 tycker jag autofokushastigheten är riktigt imponerande snabb faktiskt med det här objektivet, samma med mitt sigma 24/1,8 som också har skruvdrift. Däremot är t.ex. mitt AF-S 55-200 är väldigt segt. Jag tycker alltså skruvdriften ofta är överlägsen AF-S-motorn i åtminstone förmånligare objektiv.

Har Tamron-objektiven du funderar på fått dålig kritik angående autofokushastigheten och snabb autofokus är viktigt för dig, så tycker jag du ska kika på Sigmas motsvarighet istället.
 
Tycker du fokuseringen med ditt 85/1,8 är långsam?

Just 85:an har jag faktiskt aldrig använt på ett vis som kräver snabb AF. Däremot hänger varken mitt 50/1,8 (skruv) eller 35/1,8 (AF-S) alls med i svängarna...

Hmm. Min ursprungsfråga var felställd, alltså :). En mer korrekt fråga är:

Vet nån om ett Tamron 28-75 (skruv, eller motor) har AF-prestanda som är nånstans i närheten av ett Sigma 50-150 HSM?

/Dag
 
Just 85:an har jag faktiskt aldrig använt på ett vis som kräver snabb AF. Däremot hänger varken mitt 50/1,8 (skruv) eller 35/1,8 (AF-S) alls med i svängarna...

Hmm. Min ursprungsfråga var felställd, alltså :). En mer korrekt fråga är:

Vet nån om ett Tamron 28-75 (skruv, eller motor) har AF-prestanda som är nånstans i närheten av ett Sigma 50-150 HSM?

/Dag

Nu har jag inte Nikon utan det där andra märket :) Men mitt tamron 28-75 (som fö är ruskigt skarpt) har absolut långsammare fokus än mina sigma med hsm motor.
 
Jag funderar på att köpa mig ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di. Verkar vara rätt brännviddsomfång för mig, och inte speciellt dyrt.

Nästan allt jag fotograferar rör på sig, så någorlunda snabb AF är ett krav. Där har jag läst mig till att Tamronobjektivet är riktigt risigt på den punkten, t.o.m. så man kan få snabbare AF med husets inbyggda motor. Är det så illa?

Jag har / har haft ett par Sigma med HSM-motor, och de är tillräckligt snabba för att jag ska vara nöjd, dock är Sigma 24-70/2,8 HSM lite över min budget.

/Dag

Jag har haft ett 28-75 till min D700. Såväl hastighet som precision (Precision som i "låsvillighet") var väldigt mycket sämre i den än Nikkor 24-70.

Rent ovetenskapligt så skulle jag vilja säga att det var aningen långsammare än mitt 50/1.8.. MEN; det är ju helt skevt att jämföra ett någorlunda modernt zoom med en fast normal, jag vet.
 
Jag bör rätta mig lite vad gäller AF-precisionen.

Vad jag skrivit i en annan tråd är att 28-75 fungerade utmärkt i såväl "Automatisk" som "Dynamisk", men i "Enkelpunkt" så var den betydligt mera osäker än de Nikkor-gluggar jag har.

Även mitt (numera sålda) Sigma 120-400 var betydligt mera träffsäker i enpunktsläge.
 
Tack för svaren! Jag får leta efter nåt annat då.

/Dag

Glöm inte att Tamron 28-75 är en oerhört bra optik. Skulle nästan beteckna dess mjuka färger som enastående. Använde den för mitt Pentax-system, men AF-hastigheten var för långsam. På en D90 talar vi om en stooooor skillnad (när det gäller precision och hastighet). OK, ingenting för "birdshows", men annars en äkta njutning.

Hälsningar
Tim
 
var ägare till 28-75... skarp o bra när den hittat fokus men AF-hastigheten var anledningen att jag sålde iväg den, då AF-hastigheten är inget kort om bedrövligt...
Så när du säger att någorlunda snabb AF är ett krav så ska du kolla på nåt annat, det här blir inget annat än en dyr blomvas för dig (för folk som inte är i behov av snabb AF är det dock ett jättebra objektiv för pengarna)

har en D90 med nya tamron obejtivet med AF motor i objektivet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.