Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF Fine Tune med Reikan FoCal

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Tycker jag missar fokus lite för ofta för att det ska kännas helt bra med mina 35/1.4 och 85/1.4 och har väl som de flesta provat lite AF Finetune men tycker det är svårt att få bra repeterbarhet. Sen råkade jag på programmet Reikan Focal där man kan få en bra överblick över hur autofocusen fungerar med sin egen kombination av kamera och objektiv. Sagt och gjort, jag skruvade upp kameran på stativ, skrev ut fokusmålet och ljussatte med två LED-paneler på 5400K vilket gav ett EV kring 8 och körde programmet. Snygg kurva på mitt 35a med optimum kring -19. Detta var på ett avstånd av ca 175cm (50ggr brännvidden). Nu till problemet. Testade samma uppställning på drygt det dubbla avståndet och fick ett optimum kring -2 (på en något fulare kurva dock). Testade att gå riktigt nära med kameran i handen och då skulle jag behöva en ännu kraftigare negativ justering, troligtvis utanför skalan.

Jag testade lite snabbt mitt 24-70 på ett och samma avstånd och beroende på brännvidd gav det optimum på allt från -17 till +5. Känns lite som man skulle behöva bygga ut AF Finetune rätt rejält om man ska få nån rätsida på det här. Att försöka göra det här utan ett program som hjälpmedel verkar i det närmsta dödfött eller åtminstonne oerhört tidskrävande och man måste vara sjukt metodisk och noggrann.

Vore kul om Nikon själva kunde släppa ett program motsvarande Reikan Focal och öppna möjligheterna att ha olika justering på olika avstånd och brännvidder etc. Är det ett program som håller ordning på värdena så gör det ju inget att de är många!

Vad är era upplevelser av AF Fine Tune? Har ni lyckats få konsekvent bättre fokus?

Här graferna från mitt 35a på två olika avstånd, först ca 175cm, sen 420cm. Kanske svårt att se här men x-axeln är af finetune-värden från -20 till +20 och y-axeln är "Quality of Focus".
 

Bilagor

  • 35mmNear.jpg
    35mmNear.jpg
    27.3 KB · Visningar: 853
  • 35mmFar.jpg
    35mmFar.jpg
    28.2 KB · Visningar: 816
Jag provade också denna mjukvara för några veckor sedan och mina erfarenheter är nästan identiska med dina. Jag testade 24-70/2,8 och 50/1,4.

Zoomen varierar från -13 till +5, normalobektivet vill Focal sätta till -13.
 
Jag provade också denna mjukvara för några veckor sedan och mina erfarenheter är nästan identiska med dina. Jag testade 24-70/2,8 och 50/1,4.

Zoomen varierar från -13 till +5, normalobektivet vill Focal sätta till -13.

Provade du normalobjektivet på olika avstånd?

Min 85 fick liknande resultat på olika avstånd men 35an varierade som sagt mycket beroende på vilket avstånd jag fokuserade på.
 
Provade du normalobjektivet på olika avstånd?

Min 85 fick liknande resultat på olika avstånd men 35an varierade som sagt mycket beroende på vilket avstånd jag fokuserade på.

Ja jag provade olika avstånd från 90 cm upp till 3 meter, fick inte plats med längre avstånd i köket :)

Resultaten var, minst sagt, varierande.
 
Missade en Sigma-nyhet från Photokina. De ska släppa en USB-mojäng att koppla mellan Sigma-objektiv och datorn som låter an ställa in en massa saker i objektiven, bl a olika justering av front/bakfokus beroende på brännvidd och avstånd till motivet:

“All DSLRs have problems with front and back focus. Some cameras offer AF calibration, but not all allow you to have different corrections for each focal length of the zoom lens and for different focusing distances. Using our program, you will be able to calibrate new Sigma lenses for the full range of settings so you don’t get front or back focus at any distance or focal length."

En liknande grej hade varit super att ha till sina Nikon-objektiv. (Eller att tillåta kameran göra motsvarande grejer).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.