Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af Ed 300/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenis...

Köpte mig ett AF ED 300/4...

Då det inte finns med i recensionslistan här på fotosidan tänkte jag att ni som har eller har haft objektivet här kunde säga vad ni tyckte om det, Även om jag bara tagigt ett par testbilder med detta tunga as är jag hittils grymt nöjd :D Byggkvaliten känns i handen om man säger så...

Men vad tycker ni? Har ni några speciella tips&trix att dela med er eller några roliga historier :)

Det är även så att objektivet har en sådan där läderpung som skydd istället för ett vanligt plastlock... Bättre eller sämre enligt er ? Finns det lock som passar?

F4 1/2500
20070906-_DSC0132-1.jpg

F8 1/1000
20070906-_DSC0134-1.jpg

mvh // Johannes

Tung? Jämfört med vad? Har haft min i snart 20 år och har alltid varit helnöjd. Här är en serie bilder tagna med AF som fick jobba hela tiden http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=170023 Kände verkligen inte att den var för långsam. Det tar ett tag att fokusera från ändläge till ändläge men hur ofta behöver man det i fält? /FW

Tung jämfört med billigare plastobjektiv som jag använde till min förra Pentax, det enda jag har att jämföra med... Jag tycker inte att den är för tung, men den är tung..

Tack för länken, jag la till den i fotoväskan :)

mvh // Johannes

Ps! Snygga foton....

tung, slö och skarp

Har haft linsen och använt den i ca 5 år (innan jag bytte till canon vid telefoto). Linsen upplevde jag som väldigt väldigt skarp. Nackdelarna var AF (kass som hos alla nikonobjektiv med dåtidens kameror på slutet av 80-talet), motljusskyddet var ett skämt av absolut grövsta sort (ett 4 cm långt motljusskydd till ett 300:a!!!!). Ganska tungt var det också samt ganska kass närgräns. MEN SKARPT! Använde det ofta tilsammans med TC-300 (en manuell 2x -konverter från nikon)

ANNONS