Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-d vs. AF-s Nikon 80-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

moen93

Medlem
Hej!

Jag har en fundering kring ett objektiv som jag införskaffat mig begagnat: Nikon 80-200 2.8 af-D (tvåringszoom). Problemet är att jag fotar väldigt mycket sport och bilderna som jag tagit har inte alls den skärpan som jag vill ha i mina bilder trots diverse olika inställningar (se min sida för bilder). Objektivet saknar egen autofokusmotor så det tas från mitt kamerahus som är en Nikon D90. Så nu sitter jag och funderar på alternativa saker hur jag ska lösa detta då objektivet i sig ger jätte fina bilder när motivet är stillastående.

1. Införskaffa ett objektiv med egen autofokusmotor dvs. begagnat 80-200 2.8 af-S (7000kr) eller begagnat 70-200 2.8 ... VR1 (9000kr)

2. Behålla objektivet men uppgradera kamerahuset till ett hus med snabbare autofokusmotor

Tar gärna emot synpunkter och förslag på hur ni hade gjort i detta läge. Som ni ser på mina bilder blir de inte alls bra och dessa är ändå de "bättre" bilderna som tagits med detta objektiv. Om ni hade valt mellan 1 och 2 vilket alternativ skulle ni tagit? Vilket objektiv/kamerahus hade ni valt?

Har ni även förslag på hur jag skulle kunna göra inställningar i kameran annorlunda tas de gärna emot med öppen famn..

MVH
Jenny Moen
 
Skruv-skärpa=långsam

"Bättre" kamera hjälper nog inte nämnvärt.
Jag har testat min gamla skjutzoom 80-200 på D810. Den hinner inte heller att ställa skärpan om motivet rör sig snabbt, särskilt om det närmar sig framifrån.

Man kan "förinställda" skärpan som man gjorde förr med manuella objektiv. Kräver en del träning och planering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.