Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-D eller AF-S 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

granden-

Aktiv medlem
Jag står nu i valet och kvalet mellan AF-Dn och AF-S varianten av 80-200/2.8 objektivet. Vad jag kan förstå är båda väldigt bra (duh). Tydligen ska fokusen på AF-Dn vara bra men är det de att den låter mer då eller? Eftersom den ej har Silent Wave Motorn.

Priset verkar skilja på ungefär 2000kr när jag kollar på ett begagnat AF-S ifrån tyskland och ett nytt AF-D ifrån USA, och BHPhoto. Anledningen till att det just är nytt AF-D som är av intresse är att det verkar vara enda som finns att få tag i, inom rimliga tider. Men förslag mottages gärna där också.

Objektivet ska användas på en D70s, och främst för natur- och djur-foto. Det kommer nästan utan att tvekan även bli sportbilder med det, och möjligtvis en del inomhus.

Så vinner jag tillräckligt på en AF-S variant för ungefärr 2000kr mer, (9000kr ungefär) mot en AF-D variant för 7300kr ungefär för att det ska vara värt det?

AF-D versionen fungerar inte fullt ut på D70, det står i manualen, tror att den inte kan fokusera på närgränsen vid 200mm, hur det är med AF-S varianten vet jag inte, men det står säkert i manualen.

AF-S gluggen ersattes av 70-200VR, AF-D gluggen tillverkas fortfarande, jag har för mig att Zebramedia säljer den i Sverige.

AF-S gluggen har betydligt vassare och tystare autofokus, speciellt på din kamera, jag hade AF-D versionen till min tidigare D2Hs, och på den kameran var den mycket snabb, men då har den kameran betydligt starkare och snabbare intern fokusmotor än D70.

/kent

Hej

Det blev en AF-S version för mig då jag hitta ett väldigt bra pris på den. Det skiljde "bara" 200gram vilket jag överlever med om det ger bättre fokus. Speciellt eftersom den kommer användas till sport säkert en hel del. Återkommer väl med reaktioner och tankar om den sen när jag hunnit pröva den mer.

Nu har jag hunnit leka lite med min bjässe ett tag och jag är minst sagt förälskad i den. Underbart objektiv. Sen att jag bara behövde betala 6900kr för det gjorde ju saken inte sämre. Enda nackdelen nu är att sommaren snart är slut :) Inget som objektivet kan påverka dock :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar