Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF assist-lampa d90 tänds bara på "grön"

Produkter
(logga in för att koppla)

david12

Medlem
Har ett litet problem. Har en d90 med 18-105vr och en sb600.
Saken är den att AF assist lampan tänds inte i lägerna S, A och M men gör det på de övriga. Ska det vara så eller är något fel? Någon inställning?
tacksam för hjälp....

David

Har ett litet problem. Har en d90 med 18-105vr och en sb600.
Saken är den att AF assist lampan tänds inte i lägerna S, A och M men gör det på de övriga. Ska det vara så eller är något fel? Någon inställning?
tacksam för hjälp....

David

Kolla inställning a3 i menyn. Ska vara ON.

//Leif

Jag känner inte till Nikon, men på min Pentax K-7 kan man stänga av funktionen i custominställningen. Den är då avstängd i M, P, AV. och TV men med det gröna läget tänds den.
Kan det vara något liknande på D90?

Jag hade exakt samma problem på min Canon 500D. Slet mitt hår i flera veckor... Min "miss" var att jag hade fokus i servoläge (kontinuerlig fokus). Då blir det ingen assistlampa. Sätter man den i grönt försvinner servoläget och assistlampan tänds.
Kanske samma för dig?

Jag hade exakt samma problem på min Canon 500D. Slet mitt hår i flera veckor... Min "miss" var att jag hade fokus i servoläge (kontinuerlig fokus). Då blir det ingen assistlampa. Sätter man den i grönt försvinner servoläget och assistlampan tänds.
Kanske samma för dig?

Tackar hjärtligast! Där har vi lösningen...då har man lärt sig något nytt idag oxå...

Tack alla hjälpsamma människor här på forumet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar