Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 350D vs 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

feskarn

Aktiv medlem
Hur många trådar finns det i forumet nu som handlar om 350D?
Jag ber om ursäkt för denna.
Precis som många andra står jag i valet och kvalet mellan 350D och 20D och har nu låtit autofokusen avgöra.
Har läst en del om front och backfokus på 350D .
Är det så att 20D har så mycket säkrare i AF?
Ja, jag har sökt i forumet men kunde inte hitta någan tråd som enbart tar upp skillnaden i AF mellan dessa kameror, men jag kan ju ha missat nåt.
Jag kommer mest att fota fåglar( både i rörelse och sittande) och landskap.
Fungerar Al servo bättre på 20D än 350D?
Tacksam för alla svar!

// Hampus L

Det finns nog lika många trådar om front och backfokus på 20D. Har aldrig brytt mig att kolla upp det där, är det inget jag märker på mina bilder så tänker jag inte bry mig om att kontrollera det med lupp heller.

Är det så att 20D har så mycket säkrare i AF?
Ja, speciellt på låga bländartal.

Fungerar Al servo bättre på 20D än 350D?
Enligt min erfarenhet ja, mycket säkrare fokus med samma objektiv. Jag har speciellt testat den situationen med båda husen. Kan vara relaterat till ovanstående fråga.

Nu är det väl kanske mina inlägg du redan har läst i ämnet. Vore intressant om någon annan också har gjort dessa jämförelser så inte min 350D var ett måndagsex.

Enligt tidningen Fotos test av 350D så var fokuseringstiden åtminstone väldigt rask, 0,2 s med kitoptiken. Antagligen något liknande med 20D, så för mig i just det avseendet så skulle det inte vara avgörande vid val av kamera, snarare storleken är det jag funderar över.

Johan Lindroos skrev:
Enligt tidningen Fotos test av 350D så var fokuseringstiden åtminstone väldigt rask, 0,2 s med kitoptiken. Antagligen något liknande med 20D, så för mig i just det avseendet så skulle det inte vara avgörande vid val av kamera, snarare storleken är det jag funderar över.

jo men det är ju om 350d hittar fokusen.
tycker själv den ha lite svårt på en del ställen. har ej testat 20d.
annars är den snabb när den hittar.

jävligt jobbigt när fokusen åkerfram och tillbaka, kör mest manuelt när jag vet att den kommer jävlas.
fast jag kör med kit nu kanske det som stället till det med. tycker fokus ringen är allmänt slapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar