ANNONS
Annons

AF 35-105mm 3,5(4,5) med makro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två sånna av den nyare modellen, den som är på bilden vid recentionen, och dess makroläge är vid 105mm och närgräns, alltså inte den äldre gluggen med en knapp för makro.
Jag har hört de som säger att den äldre varianten är myyyyyycket bättre, men om det är sant vet jag inte. Dock var det väl så att man uppdaterade modellen för att den var för dyr att tillverka, inte för att den var dålig.
Har du hittat en glugg av gamla modellen så är det nog bara att slå till, för jag antar att du anser priset bra :)

Ett bra ställe för oss att kolla gluggar på är annars dyxum
Lenses -> Zoom och klicka i KM-gluggar. På andra sidan hittar du de bägge 35-105:eek:rna.

FiLM) (Toba skrev:
Jag har två sånna av den nyare modellen, den som är på bilden vid recentionen, och dess makroläge är vid 105mm och närgräns, alltså inte den äldre gluggen med en knapp för makro.
Jag har hört de som säger att den äldre varianten är myyyyyycket bättre, men om det är sant vet jag inte. Dock var det väl så att man uppdaterade modellen för att den var för dyr att tillverka, inte för att den var dålig.
Har du hittat en glugg av gamla modellen så är det nog bara att slå till, för jag antar att du anser priset bra :)

Den jag såg begagnad hade ett (blått?) reglage för makroläget, det var väl den äldre i så fall. Jag tror den kostade drygt en tusenlapp. Vore kanske prisvärt.. :) Tyvärr har jag inte pengar just nu, men om nån månad kanske. Hoppas ingen hinner före.

Vad blir avbildningsskalan i makroläget? Går det att få 1:1?

Annars har jag varit sugen på Tamrons 90/2.8 eller Sigmas 105/2.8, men det kostar ju några tusen till. Möjligen är de lite vassare också.

Det blir inte 1:1.
Den gammal gluggen ger (enligt dyxum) max. magnification: 1/12.5(1/4).
Den nya: max. magnification: 1/6.5

Jag utläser detta som att när man fipplat med macro-knappen på det gamla ger det 1:4, men jag kan ha fel.
SP90 och Sigmas 105 är nog mycket bättre makrolinser än den gamla 35-105:an, tyvärr finns inte deras 150:a till minolta vilken är den lins jag skulle viljat ha...
Låna en 90:a eller en 105:a av någon och prova lite, de funkar ju bra som porträttoptik också.

FiLM) (Toba skrev:
Det blir inte 1:1.
Den gammal gluggen ger (enligt dyxum) max. magnification: 1/12.5(1/4).
Den nya: max. magnification: 1/6.5

Jag utläser detta som att när man fipplat med macro-knappen på det gamla ger det 1:4, men jag kan ha fel.
SP90 och Sigmas 105 är nog mycket bättre makrolinser än den gamla 35-105:an, tyvärr finns inte deras 150:a till minolta vilken är den lins jag skulle viljat ha...
Låna en 90:a eller en 105:a av någon och prova lite, de funkar ju bra som porträttoptik också.

Oj, bara 1:4. Jag tyckte det såg mer ut när jag testade den, men men.. :/

Tamrons 90 har mamma till sin Pentax. Den är fantastisk! Synd att hon inte kör Minolta. Men Sigmas 150 vore nog för lång. På analog är det nog bra, men digitalt blir det ju runt 225 mm vilket är i mesta laget tycker jag. 90 blir 135 mm och det är lite mer allround.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar