Annons

AF 300/4 med telekonverter 1.4x, matrix-mätning, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

oloan

Aktiv medlem
Först:
(Vet att det finns tusen andra diskussioner om telekonvertrar, jag har sökt, läst recensionerna också men tycker ändå att det kan vara värt att fråga.)

Jag har ett AF 300/f4 IF-ED till min F80 och nu vill jag ha en telekonverter till det. Jag har främst tänkt mig en 1.4x för då bör ju AF fungerar fortfarande även om jag inte är så beroende av det. Det jag verkligen tycker om är matrix-mätningen. Enligt Ken Rockwell: http://kenrockwell.com/nikon/kenko.htm
fungerar inte matrix-mätning alltid med kenkos konvertrar. Kan någon bekräfta eller dementera detta?

Jag har inga pengar så därför funderar jag på Kenkos billiga 1.5x Teleplus på Cyberphoto för 976:-, är detta en fruktansvärt dålig konverter, kommer skärpan vara så dålig att optiken blir oanvändbar?

Kan passa på att fråga hur ljusmätningen påverkas av mellanringar också eftersom jag funderar på en sådan också.

/Olle

Jag är faktiskt lite besviken på kombinationen AF 300/4 och Kenko Pro300 1.4x
Sämre skärpa, mer kromatisk aberration och fulare oskärpa (bokeh).
Iofs så är alla de tre att vänta när man smäller på en teleconverter men jag trodde inte effekten skulle bli så stor. *Drömmer om ett 500/4*

Men Your Mileage May Vary, dvs du kan ha helt annan uppfattning om vad som är helt ok, än vad jag har.

Vidare så kan jag, nu efter att ha läst Ken's reflektioner, konfirmera att Pro300 konvertern inte rapporterar det korrekta korrigerade bländarvärdet när man kopplar den till AF objektiv.
Ett AF 300/4 med TC tolkar kameran som ett 300/4.

Där emot!
Ett AFS 70-200/2.8 med TC tolkar kameran som ett 98-280/4

Att matrix-mätningen skulle bli lurad har jag inte ens reflekterat över och har inte heller lagt märke till att kameran exponerar fel och jag kör väldigt mycket med matrix mätning.
Nu har du fått mig att oroa mig över en sak till :)

Tack för svaren! Jag får se om det blir någon investering. Om oskärpan är så stor kanske det lönar sig bättre att göra delförstoringar.

Jag mailade THKphoto (Kenko) också och fick följande informativa och uttömmande svar:

"You shouldn't have any problems with this combination."

Vet inte riktigt vad man skall tycka/tro om det.

Tack så mycket! Det var ju ett utmärkt test! Blir nog en sådan tc i alla fall. Får spara så länge innan det kan bli aktuellt med ett längre primärtele. Photax skriver på sin hemsida att man måste blända ner en del för att få kantskärpa och det ser man ju mycket tydligt i dina testbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar