Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ael

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
jag har skaffat en 3600hsd. jag har provat trådlöst. när man trycker på ael så slår 3600:an med viss fördröjning, skall det vara så?
känns som den inte synkar riktigt när jag fotar annat. det "lyser" inte upp bilden som ex. interna blixten.
förhoppningsvis är det s.b.s.
har någon några bra tips?

thompan skrev:
jag har skaffat en 3600hsd. jag har provat trådlöst. när man trycker på ael så slår 3600:an med viss fördröjning, skall det vara så?

Jepp, det skall vara så. Funkar som en testknapp för att kolla om de externa blixtarna fungerar, verkar dock inte ha något med just förblixten att göra. Detta fungerar även på en analog Dynax, som inte använder förblixt.

känns som den inte synkar riktigt när jag fotar annat. det "lyser" inte upp bilden som ex. interna blixten.
förhoppningsvis är det s.b.s.

Troligtvis, men inte helt säkert. Är avståndet det samma från kameran till motiv som från blixt till motiv. Om blixten står längre bort kanske den inte lyser upp ordentligt?

Den kanske underexponerar, p.g.a att förblixten borde kalibreras? Testa med att skruva upp kompenseringen blixt. Finns på D7D på en knapp, D5D kanske har det i en meny.

Har sett att det är en del problem med extern blixt och D5D. Har själv D7D och det är inte helt problemfritt där heller.

Kolla att kameran står i WL och att bixten följer samma kanal i WL. Kolla att Du inte har råkat zooma in 3600 HS till 85 mm.

Har Du en
har någon några bra tips?

Hoppas att det hjälpte.

/Jörgen

Re: Re: ael

jorgen.hubner skrev:

Har sett att det är en del problem med extern blixt och D5D.

Jo, det stämmer fast själv har jag inte haft problem med trådlöst, funkar klockrent. (D5D med HS3600)
Prova som Hubner skrev att ändra blixtkompen.

Tack för svaren!
Det var nog så att det var s.b.s. när jag "gjorde som det stod" för att ställa in blixten för extern, så tog jag naturligtvis inte bort hss. tyckte inte det hände något när jag tryckte på knappen för att få bort den. Så jag tänkte att det kanske skulle vara där när man kör extern eftersom blixten ställde in det så. det var en viss stressfaktor då jag skulle på dop idag. väl på plats så provade igen att få bort det, kanske inte höll in knappen tillräckligt länge förra gången, men nu fick jag bort det, skönt. så blixten funkar som man kan förvänta sig.bättre sent än aldrig...

Åter igen tack för svaren och tipsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar