Annons

Ae Af lås aktion bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

backman

Medlem
Hej skulle vilja att nån vänlig skäl kan förklara fördelarna med ae lås när man fotar aktionbilder. Är en nybliven ägare av en eos 400d och likaså en nybörjare vad gäller systemkameror. Rätta mig om jag har fått det här om bakfoten, ae af lås kan användas för att låsa exponeringen/focus när man tex vet att bilen, crossen osv kommer att komma på samma ställe och på så sätt kunna ta bilder snabbt i en följd utan att kameran måste "mäta om" efter varje bild. Har sett att samma knapp/funktion finns på 350d, nån som har erfarenhet av detta?
http://www.dpreview.com/articles/CanonEOS400D/Images/topcontrols.jpg
 
Jag brukar ibland använda AF-L när jag fotograferar rörliga motiv. Alltså inte AE-L, de gånger jag vill låsa exponeringen kör jag i M-läget ist. Jag tror inte att ljusmätningen på något sätt skulle fördröja serietagningen (eller?) men det kan ju dock AF göra. Dessutom riskerar man att missa fokus helt om motivet är väldigt snabbrörligt. Även då finns ju alternativet att köra MF för att ha full kontroll. Man måste bara veta precis var man vill ta bilden, vilket iofs ofta gäller exponeringen också.

Du har hur som helst förstått funktionen av AE-/AF-L rätt. Hur man sedan använder den ihop med manuella inställningar är upp till var och en. Prova dig fram är mitt råd.

-Erik
 
När jag fotar actionbilder så har jag autofokusen på AE knappen och använder servofocusen eller vad de kallar den och knäpper och låter ljusmätningen vara tills det är dags att ta bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.