Annons

Advanced DRO the A700 magic bullet

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är ju verkligen en funktion som hjälper oss som inte har tid/lust att processa varje bild i Photoshop. Om jag förstod artikeln rätt.

ondjultomte skrev:
båda ja och nej, DRO gör mycket mycket mer än ändrar lite kurvor och eller shadow / highlight

Ehh, nej, det är ju precis det den gör. Inget annat. Ja, den underexponerar ett steg också. Nej usch o fy, vad ska detta vara bra för?

tannler skrev:
Göra Canon-ägare avundsjuka ?

Funkar inte för mig! I och med att det bara funkar på JPG så är det totalt värdelöst för min del, speciellt då A700 JPG's är relativt kassa.
Föredrar att fixa hög dynamik på egen hand i photoshop från flera exponeringar då får man mer kontroll dessutom. Känns lite som en P&S funktion.

Hur funkar det där egentligen förresten? Blir det samma sak som att dra upp detaljer i mörkare områden från samma exponering, det vill säga framhäva brus? Ska funktionen vara bra över huvud taget så måste ju kameran slå ihop 2 olika exponeringar för att få optimal bildkvalité. Någon som kan upplysa om hur kameran gör egentligen?

vectrex skrev:
Ehh, nej, det är ju precis det den gör. Inget annat. Ja, den underexponerar ett steg också. Nej usch o fy, vad ska detta vara bra för?

Då rekommenderar jag dig att läsa på hur det fungerar.

På dpr finns det även en (eller flera?) trådar där folk har försökt att manuellt få samma resultat via juseteringar av kurvor samt hög och lågdagar, det ger inte samma resultat.

RAw påverkar själklart ej, däremot så taggas raw filen och man kan applicera "DRO" i IDC, fast även här blir inte effekten den samma, inte ens SONY kan i mjukvara exakt återskapa samma effekt.

Fill light

Känns som att DRO funktionen är någon sorts automatisk Fill light funktion. Helt klart smidigt om man skjuter jpg. Kan dock tillägga att jag med min Sigma SD10 har njutit av fill light många gånger och den kameran kom ut 2003.

Men som sagt, för den som vill låta kameran bestämma åt en är det ju sjukt smidigt och bildexemplen i länken är ju ganska imponerande, skulle vart bra om man fått se några 100% utsnitt också, att dra slutsatser med hjälp av minibilder är ju som att köpa en bil på postporder.

Re: Fill light

the_Rose skrev:
skulle vart bra om man fått se några 100% utsnitt också, att dra slutsatser med hjälp av minibilder är ju som att köpa en bil på postporder.

Precis. Skulle verkligen vilja se hur de bilderna ser ut i 100% för att se om processen förstör bilderna eller inte.

ondjultomte skrev:
Då rekommenderar jag dig att läsa på hur det fungerar.

På dpr finns det även en (eller flera?) trådar där folk har försökt att manuellt få samma resultat via juseteringar av kurvor samt hög och lågdagar, det ger inte samma resultat.

RAw påverkar själklart ej, däremot så taggas raw filen och man kan applicera "DRO" i IDC, fast även här blir inte effekten den samma, inte ens SONY kan i mjukvara exakt återskapa samma effekt.

Du säger emot dig själv lite, om inte rawfilen påverkas så betyder det endast en sak, det enda som ändras är kurvor och hög lågdagerjustering. Det finns inget magiskt i kameran som kan påverka annorlunda, det är ju bara en rawkonverterare (implementerad med hårdvara visserligen, men det är ju ingen skillnad). Det finns ju inget tekniskt som hindrar att detta skulle gå att göra i mjukvara i en dator, sen om ingen gjort det, fine! Men det betyder inte att det inte går.

Men är inte DRO att betrakta lite som HDR? Det du får i RAW-filen är vad du ställde in kameran på, JPG-bilden blir istället framkallad som HDR redan i kameran. Blir slutartiderna längre med DRO eller? Tänkte på om kameran så att säga tar tre exponeringar under tiden det skapas en enda och därefter läggs ihop för större dynamiskt omfång eller inte..

Jag känner mig lite trött och vimsig, det är inte helt säkert att jag är med i matchen. Tycker dock att DRO verkar rätt imponerande. Det kanske blir att köra RAW+JPG om man känner sig lat ;)

Fast först måste jag ju köpa kamerahuset... :p

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto