Annons

Adox MCC

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Är det någon här som har prövat det här pappret och då även tonat det i selen? I helgen var jag ner i mörkrummet och tog fram några bilder på pappret och när jag avslutningsvis lade det i selenbadet (1+19) så hände ingenting. Bilden fick ligga i mer än 7 minuter och jag kunde inte se någon skillnad mot kontrollkopian i vattenbadet bredvid, inte ens en fördjupning av svärtan som kan ses på alla andra papper jag prövat. Jag körde med Rollei selenium 2 och på förpackningen stod det 1:20 i fyra minuter.

Hur ser era erfarenheter ut?

Kan det vara så att pappret i sig har en så hög DMax (2,3) att selenet inte gör någon skillnad, förutom en eventuell högre arkivbeständighet? Jag är inte intresserad av en färgförändring utan mest djupare svärta och, vid behov, kyla av pappret lite.

/Niklas
 
Jag bloggade om papperet i våras. Har inte använt det sedan dess, men det kommer bli mera framöver.
http://gelatin-silver.blogspot.se/2012/05/gsb-88ett-hogklassigt-papper-fran-adox.html

Vill minnas att svärtan påverkades svagt mot varmare ton och även svagt mot något djupare svärta i selen. Otonad MCC 110 såg ut ungefär som tonad Multigrade IV i svärta. Och tonad MCC var ytterligare något svagt varmare i selen. Jag såg skillnad i alla fall. Fick tona ganska länge vad jag kommer ihåg. Det kan ibland vara svårt att se skillnader i vissa ljustyper. Bäst syns det i vanligt dagsljus. Men de här papperstyperna Multigrade IV och MCC 110 är ju kall/neutraltons bromsilverpapper, och de påverkas mindre av selen. Pappersbasen är vitare för Multigrade IV och svagt lite varmvitare för MCC110.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Jag kollade aldrig mot kontrollkopian efteråt utan stoppade i den också i badet, får ta och separera dem nästa gång så att jag kan göra en riktig utvärdering av skillnaden. Tycker dock att det kändes lite konstigt att det hände så lite då jag hade väntat mig att pappret skulle reagera lite som Kentmere Fineprint i selenet, vilken gav för mig en tydlig ökning av svärtan och att det verkade som att man drog bort en tunn hinna från pappret.

Nu gjorde jag visserligen lite annorlunda än tidigare då jag för första gången tonade utan att låtit pappret sköljas ordentligt efter fixet, jag kör med neutralt fix och lät papperna ligga i vattenbad i väntan på toning. Jag blandade också Selenet med en HCA lösning efter att ha läst om det i mörkrumsarbete för fotografer. Kanske kan ha en inverkan? Tittade på flaskan med selen och fann att de rekommenderar att man tonbadet 4°C varmare än slutsköljen.... Det har jag med all säkerhet missat.

Har läst på andra forum att man bör ha starkare blandning till det här pappret, närmare 1:10 än 1:20 om det ska ske någon effekt.

/Niklas
 
MCC110 är ju en replika av tidigare Agfa Multicontrast Classic. Maskinen man gjutit papperet i är också en Agfa-maskin som Adox köpt från Agfa när företaget avvecklades. Och teknikerna som jobbat på Agfa har varit med om att återskapa detta nya. Den som använt Multiciontrast Classic förut bör känna igen sig när man använder MCC110.
 
Vilket av Fineprint-papperena var det du använde? Det finns ju även i en varmtonsvariant som reagerar lättare på selentoning? Det vanliga Fineprint har även det en emulsion som är neutral/kalltons, också den svårare att tona.
 
MCC110 är ju en replika av tidigare Agfa Multicontrast Classic. Maskinen man gjutit papperet i är också en Agfa-maskin som Adox köpt från Agfa när företaget avvecklades. Och teknikerna som jobbat på Agfa har varit med om att återskapa detta nya. Den som använt Multiciontrast Classic förut bör känna igen sig när man använder MCC110.

Jag har aldrig, vad jag minns, använt något Agfa papper. Kan mycket väl ha gjort det under gymnasiet i början av 90-talet, men det är inget jag kommer ihåg.... Skillnaden mellan Agfa och Adox är väl endast att den senare har en vitare pappersbas.
 
Vilket av Fineprint-papperena var det du använde? Det finns ju även i en varmtonsvariant som reagerar lättare på selentoning? Det vanliga Fineprint har även det en emulsion som är neutral/kalltons, också den svårare att tona.

Det står inget på förpackningen men jag upplevde pappret som väldigt kall i tonen, faktiskt det kallaste pappret jag hittills kopierat på sedan jag återupptog den här hobbyn som vilat i nästan 20 år....
 
Har läst på andra forum att man bör ha starkare blandning till det här pappret, närmare 1:10 än 1:20 om det ska ske någon effekt.
/Niklas

Vid ett par-tre tillfällen har jag tonat detta papper i selen. Vid svagare koncentrationer (1:40) märkte jag ingen större förändring, möjligen att den något gröna tonen försvann och att tonen blev mer neutral. Vid 1:10 ser man dock en kraftigare förändring i såväl D-max som i ton. Tonen går då mot svagt brun-purpur.

/Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.