Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adolux ADX - varning för löddrande framkallare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Jag har ju i min blog http://gelatin-silver.blogspot.com lovordat Adolux ADX som en superb framkallare för Efkes filmer. Med Efke/Adox 100 ger den ett mycket finkornigt resultat (om man är ute efter det) som är bland det finkornigaste jag sett med en 100 ISO-film (inkluderat T-Max 100). Vill dock rekommendera de som tänker prova Adolux ADX att använda rejält mycket mer framkallare än vad som går åt, alltså en bra bit över det som täcker filmen/filmerna i dosan. Annars är risken stor att du får flammiga fläckar i den kant av filmen som ligger närmast ytan. Framkallaren löddrar sig nämligen enormt när man agiterar, och löddret kommer då att gå ner över bildytan. Jag upptäckte det här när jag framkallade två filmer från skidresan till Italien i mars. Den som satt överst på spolen hade kraftig flammighet, uppkommen genom löddret, i den bildkant som var närmast ytan. Problemet avhjälptes på kommande filmer med att ta ett par cm extra framkallare i dosan. Men filmen som först satt överst var oanvändbar för mörkrumskopiering. Med kloningsverktyget i datorn lyckades jag dock få någorlunda fason på de scannade negativfilerna. Se bilder nedan. Vill du prova Adolux ADX tvåkomponentsframkallare så ska du alltså blanda till framkallaren så att den täcker ett par cm över filmspolarna i dosan.
 

Bilagor

  • Val Gardena 1 350.jpg
    Val Gardena 1 350.jpg
    93.2 KB · Visningar: 298
  • Val Gardena 1red 350.jpg
    Val Gardena 1red 350.jpg
    20.1 KB · Visningar: 288
Hej Nils,

tråkigt att det blivit så!

Du rekommenderade mig den framkallaren för ett tag sedan. Jag har nu framkallat några rullar i den och det har gått bra. Jag har tagit 550ml till en mellanformatsrulle i en vanlig patersondosa, och det tycks ha räckt.

Har faktiskt just framkallat en Fuji Acros 100 i framkallaren (5,5 min) och negativen ser jättefina ut.

Det är inte så att du agiterar för mycket. Jag fick ett blad med när jag köpte framkallaren och där står det att man ska vända den två gånger i början och sedan en gång var trettionde sekund (om min skoltyska inte förråder mig). Jag har kört så.

En annan framkallare som har skummat för mig är T Max dev. Den använder jag några gånger (typ 5) och vid den skummar mer och mer för varje framkallning.
 
Det fungerar fint om man tar lite extra volym. Fungerar bra att agitera som vanligt (30 sek i början och sedan två vändningar per halvminut), så det är inga problem för mig. Ville bara varna andra som provar den. Till Tri-X var Adoluxen inte bra, blev kornigare än med D76 så det nästan sticker i ögonen. Men KB100 fick mindre korn än i vanlig D76. Framkallare och filmer är väl ungefär som olika bryggmetoder med kaffe. Gevalia är bäst i filterbrygg, men blir kass i Don Pedro. Organico däremot blir perfekt i Don Pedro och värdelöst med filter.
 
Det kanske är så att det börjar löddra om man agiterar för mycket? De rekommenderar två vändnignar i början och så en per 30s. Jag framkallade just ännu en rulle i ADX. Inget lödder, och negativen ser fina ut (Ilford Delta Pro 100 i 5 minuter enligt rekommendation).

Det är säkert som du säger att man kan slippa undan problem genom att ta mer, men man kanske också kan göra så att man agiterar så som de rekommenderar. Det var min poäng alltså...
 
Det kanske är så att det börjar löddra om man agiterar för mycket? De rekommenderar två vändnignar i början och så en per 30s. Jag framkallade just ännu en rulle i ADX. Inget lödder, och negativen ser fina ut (Ilford Delta Pro 100 i 5 minuter enligt rekommendation).

Det är säkert som du säger att man kan slippa undan problem genom att ta mer, men man kanske också kan göra så att man agiterar så som de rekommenderar. Det var min poäng alltså...

Kan säkert fungera alldeles utmärkt med bara två vändingar mot normalt flera under en halvminut i början, samt en vändning per 30sek. Men det är så jag agiterar med alla filmer och framkallare. När jag provat att agitera mindre har det ofta blivit ojämnt framkallade negativ, vilket mest syns när man har helt klara himlar och andra jämnsvärtade ytor i bilden. Annars märker man det inte speciellt mycket. Vågar därför inte chansa med mindre agitering, men tycker man det fungerar bra är det ju bara att följa rekomendationen, annars rekommenderar jag att fylla på lite extra framkallare. Även vattnets hårdhet spelar in. Hårt vatten löddrar inte speciellt mycket, men här där jag bor är vattnet ganska mjukt och då löddrar det mera.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.