Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AdobeRGB eller sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Har varit ute och plåtat vinterlandskap under ett par dagar med min d3200 (Nikon). Fotar i RAW+JPEG High. Märkte på slutet att jag av nån anledning lyckats ändra "färgprofilinställning" (eller vad det kallas) på kamerainställningen från sRGB (som jag alltid haft hittills) till AdobeRGB. Vad är egentligen skillnaden? Spelar det någon roll vilken inställning jag använder? Vilket är att föredra? Har nyligen uppgraderat från Photoshop Elements 4 till PSE 11 för efterbehandling.

Säkert någon av er som kan svara. Tack på förhand!
/Pontus i Nyköping

Om du vill visa bilderna på internet bör du först konvertera dem till srgb, eftersom de flesta webläsare visar bilderna i det formatet. Gör du inte det riskerar bilderna att visas med lite knasiga färger.

Exakt vad skillnaden är får någon mer kunnig berätta! Jag har i alla fall läst mig till att man får ut mest i färgerna genom att först fota i adobeRBG och därefter konvertera i bildbehandlaren.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Det korta svaret är, det beror på :)
Varför kör du raw+jpeg?
Använder du raw-filen spelar inställningen ingen roll alls.
Däremot påverkas jpeg-filen. aRGB är en större färgrymd, det får helt enkelt plats fler nyanser och "extremare" färger, detta är det alternativ jag skulle välja om jag fotade enbart jpeg. Helt enkelt för att spara så mkt färginformation som möjligt. Kom ihåg att du bör konvertera bilderna till sRGB innan ev. publicerning på webben.
Fotar du till webben eller om du inte pillar så mkt med bilderna, kör sRGB.

Kortfattat och enkelt brukar jag använda aRGB om syftet är att i slutänden skriva ut bilden, om den ska publiceras på nätet konverterar jag den till sRGB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar