Annons

Adobe Photoshop - raw filer från Canon 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

frippe75

Medlem
Hmmmmmmmmmmmm.....

Jag ser tidigare inlägg på forumet men dom hjälper tyvärr inte mig. Nu är det förmodligen så att jag suttit "för länge" med detta....

Jag kör både "Adobe Photoshop 7.0" samt "Adobe Photoshop Elements 2.0".

Laddade hem "Camera Raw 3.3" och kastade in den i
C:\Program\Adobe\Photoshop Elements 2\Plug-Ins\File Formats

Startade programmet och kolla under help på "about plugins" och visst pluginen är laddad.

först fick jag problem med att "Pluginen är för anna adobe version"...

Gick tillbaka till adobe's sida och hittade listan med dom olika raw pluginena för dom respektive olika adobe photoshop versionerna.
http://www.adobe.com/support/downloads/new.jsp

VALDE "Photoshop Elements for Windows"
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=40&platform=Windows

Nu ser jag att min nyinköpta Canon 20D programpaket innehåller just adobe photoshop elements version 2.0.....

På adobes sida finns ingen raw plugin för version 2.0.... ÄR DET SÅ JAG SKALL TOLKA DETTA??????

TACKSAM för hjälp... För mina cr2 filer går INTE att öppna.. efter att ha lagt in plugin'en ifrån elements sidan (dock version 4.0) så säger programmet att filformatet inte stöds.....


HJÄLP!
 
Hej Fredrik!

Nu har jag kollat och tyvärr verkar det som om det inte finns Camera RAW till dina versioner av PS och Elements. Jag måste tacka dig för att du tog upp denna tråd för nu har jag fått mitt att fungera i Elements dock inte i CS av någon anledning. Hoppas det löser sig för dig kanske du kan skaffa Elements 3,0 den följde med min hyrdator.

/Siw
 
Hej Siw,

Kul att det löste sig för någon ialla fall.. :)

Jag "roade" mig med att ladda hem Adobe Photoshop Elements 4.0 tryout ifrån webben....

SAMMA PROBLEM HÄR... min maskin är ominstallerad sedan förra vecka med Windows XP servicepack 2..... något är SKUMT...

Ska logga ett supportcase till Adobe.....
 
Camera raw 3.3 kommer integrerat med PhotoShop Elements 4.0 ... Konstigt fel !!!!!
 

Bilagor

  • adobe_fel.jpg
    adobe_fel.jpg
    10.8 KB · Visningar: 444
Hej igen Fredrik!

Jag hade denna lilla eländiga ruta också först i Elements o CS och den är kvar i CS. Jag gjorde precis som de beskrev på sin hemsida. Kopierade den gamla "camera raw" filen och sparade den på ett annat ställe om jag skulle behöva den igen. Efter att ha zippat den nyare versionen, jag tog 3,1 istället för 3,3 lade den i mina dokument. Sen kopierade jag den och lade den i plug in/format files mappen och då funkade den i Elements men som sagt inte i CS av någon konstig anledning, men jag kör mest Elements.

Jag kör också XP och har srvice pack 2 i burken så det borde inte vara problemet. Hoppas att det löser sig för dig.

mvh/Siw
 
Lyfter tråden lite...

Jag har Mac OSX och Elements 2.0 och kan inte heller kan hitta något Raw-plugin. Finns det inte?

Finns det några freeware raw-konverterare som kan hjälpa att göra om filerna för Photoshop?

Tack på förhand!
 
Sorry såg när jag tittade närmare att det var försent, men kolla om det finns en fri version av Lightroom.

//Siw
 
Jag hittar en 30-dagars trial, är det den du pratar om? El. finns det en helt gratis bantad version?
 
Hmm... jag har OSX 10.3.9 och det krävde 10.4.x... så det fungerade tyvärr inte.

Finns det inte freeware som kan läsa RAW? Och få in bilderna i Photoshop sen?
 
Hej igen det var tydligen en tidsbegränsad jag hade trodde det var en bantad version,den fungerar inte längre. Dåligt att ta bort RAWSHOOTER det är så bra. Jag vet inte om det finns någon annan free RAW konverterare men sök på nätet.

//Siw
 
Varför inte DPP

Vad är det för fel på DPP som du ju redan har. (följde med kameran) Bara att redigera färger och nivåer/kontrast (+ ev. brusreducering)och sedan skicka över till PS (även 7.0 eller elements) om man inte vill spara direkt. Perfekta färger med en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.