Annons

Adobe dreamweaver/ ny hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag har en hemsida som jag betalade en kille att fixa för ca 2 år sedan. Nu är jag ju självklart trött på hemsidans utseende och vill ha något nytt och vill kunna ändra själv. Problemet är att jag kan noll om att koda hemsidor eller bygge av hemsidor överhuvudtaget. Tänkte att jag kunde använda mig av Adobe dreamweaver, men kan ju noll om det programmet. Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?

(vet ej om jag la detta inlägg i rätt tråd)

Hej! Jättesvårt att säga rent generellt men jag gör ett försök :)

Har du idag FTP konto till din hemsida och den är kodad i vanlig hederlig html så är det inga problem att använda dig av Dreamweaver. Men du måste ha koll på hur du kodar html, speciellt om du vill ändra designen. Vill du bara ändra lite i texten så är det inga problem att göra detta via DW design vy.

Om du använder Mac så kan jag annars rekommendera Rapidweaver
http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/

Ett webbpubliceringsverktyg som bygger på mallar och gör det enkelt att få fram en snygg sida och viktigast av allt att underhålla densamma.

Mer specifika frågor så hojta till så skall jag se om jag kan hjälpa dig

//Johan

Hej!

Nu är det så att jag har en hemsida som jag betalade en kille att fixa för ca 2 år sedan. Nu är jag ju självklart trött på hemsidans utseende och vill ha något nytt och vill kunna ändra själv. Problemet är att jag kan noll om att koda hemsidor eller bygge av hemsidor överhuvudtaget. Tänkte att jag kunde använda mig av Adobe dreamweaver, men kan ju noll om det programmet. Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga?

Hej!

Hej Ida,
Sök på www.youtube.com efter Adobe Dreamweaver homepage. Där finns en uppsjö av små filmer som visar hur du skall göra. Både för nybörjare och för avancerade användare.

Det finns även en massa "Templates" att ladda hem gratis som man kan använda rakt av eller anpassa till sitt egen tycke och smak.

Tack så mycket för era svar, jätte snällt av er!

Maxieboy - Är 'templates' typ som en hemsida fast man kan ändra lite själv?

Det finns ett alternativ till: att du använder en CMS. Dessa är ett färdigt system som tillåter dig att snabbt och enkelt sätta ihop en webbsajt, i vilken du bestämmer innehåll och utseende. De populäraste är dessutom (lagligt) gratis: Drupal, Joomla och Wordpress. De två första är avsedda för "vanliga" sajter, medan Wordpress är mer av en bloggmotor. Alla är dock väldigt smidiga, och låter dig ändra innehåll och utseende enligt eget huvud. Du behöver inte kunna något alls om HTML eller liknande, utan du kan klicka dig fram genom menyerna och valen som finns.

Välkommen till en ny värld Ida

Kollade din hemsida http://www.idamattsson.se som du har hos webbhotellet Loopia enligt de uppgifter som finns registrerade på .se.

Som jag tolkade det så har du domänen till 2012 så byte av webbhotell är ju inte aktuellt. Annars kan jag kanske tycka att 83 kr/mån är lite i maffigaste laget.

Men ... om du vill skapa en hemsida som påminner om en blogg så ingick det i ditt webbhotell möjligheten att använda Wordpress. I denna ingår det en hel del olika utseenden som du enkelt kan välja mellan. Text matar du in själv och även om du byter utseende senare så behåller den all info utan att du behöver koda en enda rad själv.

Att skapa en hemsida från grunden med t.ex. Dreamweaver är både enkelt och svårt. Du kan ju i stort sett rita upp din hemsida med linjer och texter precis som i vilket annat Office-program som helst, MEN om du skulle vilja ändra menyerna då du i efterhand kommer på att du vill ha med en webbshop eller något annat, då måste du koda om alla sidorna.

Okej, nu kommer säkert många att säga att det kan du lösa genom att bygga upp hemsidan i Dreaweaver med mallar osv osv osv. Men här börjar det då att bli svårt för en nybörjare. Så vill du bygga bra dynamiska hemsidor som är lätta att ändra så behöver du lära dig grunderna inom HTML, CSS och hur du kan koppla ditt bygge med mallar och taggar i Dreamweaver.

Ytterligare alternativ finns, men de beror på vad du vill få ut av det hela. Vill du lära dig knacka hemsidor eller vill du använda färdiga hemsidor där du bara ändrar innehåll?

PS. Fin kamera du har ;-) DS

Hej!

Använder Dreamveawer och bygger sidor i så är det bara fråga om att koda om layouten och Du talar om hur Du vill ha det så kan jag ganska enkelt ändra det åt Dig, bara köra via FTP och uppdatera.

PM.a vid intresse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar