Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe CC och Win10 - vit ruta

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag uppgraderade nyss min laptop från Win8.1 till Win10. Jag har sedan tidigare Adobe Creative Cloud med Lightroom CC och Photoshop CC installerade på den.

När jag nu startar datorn säger den att det finns uppdateringar till två Adobe-program. Jag kan dock inte starta Creative Cloud ordentligt.
Försöker jag bara starta programmet som vanligt händer inget synligt alls, men det ligger som process i aktivitetshanteraren. Avslutar jag denna process och försöker starta igen dyker det åter upp som process, men inget annat händer.
Att starta det i kompatibilitetsläge för Win8 gör ingen skillnad.
Däremot, startar jag det i admin-läge får jag upp ett fönster som ska innehålla programmet. Det är rätt format och så, men det är bara vitt. Jag kommer aldrig förbi den snurrande symbolen som betyder att jag ska vänta medan den gör något.

Jag har provat att starta Lightroom, och det funkar, men att därifrån söka efter uppdatering leder inte till någon synlig aktivitet.

Så... har ni några idéer om vad jag borde göra?
Det här är kanske på sätt och vis mer en fråga för Sweclockers, men det lär ju vara fler här som kör samma program, så jag hoppas på er!
 
En clean install av Windows 10 brukar lösa de flesta problem. Lite jobbigt att installera alla program på nytt dock.
 
Kan så vara, men även om laptopen bara är mitt andrasystem ser jag clean install som sista utväg. För stort projekt för att jag ska mäkta med det just nu.

En ren installation av ett nytt operativsystem brukar vara det som rekommenderas om man vill undvika problem. Du kan ju kolla med Sweclockers om du litar mer på deras forum.
 
En ren installation av ett nytt operativsystem brukar vara det som rekommenderas om man vill undvika problem. Du kan ju kolla med Sweclockers om du litar mer på deras forum.

Så var det absolut förut, men med de senare Windows-versionerna har det där såvitt jag förstår blivit enormt mycket bättre. Vilket styrks av att det i mitt fall alltså snarast var Adobe som krånglade, inte Microsoft.

Och min sweclockers-referens var givetvis inte avsedd att skymfa Fotosidan, utan snarare för att förekomma svar av typen "varför frågar du inte på sweclockers i stället, det här är ett fotoforum".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.