Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Bridge/ACR vs Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arctica_67

Medlem
Hej,
Jag sökte och kunde inte se att just denna fråga fanns besvarad, om jag sökt dåligt så hoppas jag ni kan förlåta en nybörjare.

De senaste veckorna har jag försökt lära mig ett arbetssätt med min Nikon D90. Jag plåtar och tar in bilderna i Adobe Bridge. Jag tar bilderna i RAW. Sedan tar jag dem vidare till Adobe Camera Raw, och slutligen, om det behövs till Photoshop. Jag tänkte att detta måste ändå vara "best practice".
Men så igår så läste jag om ett program jag aldrig hört talas om, Lightroom.
Jag tog och laddade hem en trial och blev rätt överraskad. Det verkar vara ett program från Adobe som ersätter både Bridge och ACR.
Min fråga är helt enkelt: Finns det något skäl att ha kvar Bridge och ACR? Kan LR göra allt som de här programmen kan göra? Finns det skäl att jobba parallellt med bägge lösningarna?

Tack för hjälp till en åsna mellan två mjukvaru-hötappar...

för mig täcker LR allt jag vill göra med mina bilder, det är enkelt smidigt och praktiskt. Enda gången man behöver något annat så är det väll om man ska göra mer avancerad retuch i PS men det försöker jag undvika genom att inte ta dåliga bilder ;P

för mig täcker LR allt jag vill göra med mina bilder, det är enkelt smidigt och praktiskt.

Det låter bra. Har du någon erfarenhet av att jobba med Bridge och Adobe Camera Raw och kan jämföra? Det känns viktigt för mig att välja rätt. Creative Suite 5 kan jag köra genom jobbets licens, men LR3 får jag snällt köpa för egna privata pengar, tvekar dock inte att göra det om ni med erfarenhet rekommenderar det valet.

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=487038

Inte så svårt att hitta en massa diskussioner kring just detta...

Tack för dítt svar.
Jag är medveten om att jag förmodligen har sökt med fel kriterier, men när jag klickar på din länk så får jag:

"Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer."

Men du har säkert rätt, som nybörjare har jag förbisett att detta diskuterats redan i forumet. Jag ska leta vidare, men jag vore tacksam om du kunde ge mig åtmistonde en länk att guida en nybörjare som mig vidare.

Min fråga är helt enkelt: Finns det något skäl att ha kvar Bridge och ACR? Kan LR göra allt som de här programmen kan göra? Finns det skäl att jobba parallellt med bägge lösningarna?

1. Nej. Jag tycker LR erbjuder ett väldigt bra integrerat arbetsflöde som jag inte minns från tiden jag använde Bridge+ACR.
2. Ja. Nu har jag inte använt de senare versionerna av Bridge+ACR men jag tror att LR erbjuder mer funktionalitet än dessa två. Råkonverteraren är den samma i LR och ACR. Du startar även en extern editor (typ PS) från LR.
3. Nej. Jag kan inte se några skäl.

Den kombination av Bridge och ACR jag använde var den senaste som gällde för CS2, så den är ju långt ifrån modern. Men min starkt förenklade syn på Bridge är att det är en bra filhanterare för bilder som startar rätt program för editering av filerna. Lightroom är en databas där editeringsfunktionen ligger inbyggd i form av ACR. Vidare finns ju en hel del kringfunktionalitet (som du säkert sett i demoversionen) och det är väldigt smidigt att flytta sig mellan de olika modulerna.

Jag har inte ångrat övergången till LR från Bridge+ACR.

/bertil

Tack för dítt svar.
Jag är medveten om att jag förmodligen har sökt med fel kriterier, men när jag klickar på din länk så får jag:

"Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer."

Men du har säkert rätt, som nybörjare har jag förbisett att detta diskuterats redan i forumet. Jag ska leta vidare, men jag vore tacksam om du kunde ge mig åtmistonde en länk att guida en nybörjare som mig vidare.

Tydligen kan man inte länka till sökningar... nåja... det är ju barta att söka på:

lightroom eller bridge

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto