Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adjektiv om foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Vad kan man säga om en bild?
Om ni bara fick se kommentarerna, vad skulle få er att titta på bilden?
-Fräck
-Bedårande
-Häftig
-Tung
-Skitbild
-Underbar
-Djup
-Härlig
-Dålig
-Köp en kamera!

Själv kan jag inte tänka mig att en bild är bedårande, det kan bara människor vara. Men var och en väljer ju sina uttryck, och det är bra tycker jag.
Jag tycker också att det är kul när någon får till en mustig kommentar till en bild, kan vara lika givande som bilden i sig.

Någon som har bra förslag?
 
För mig har en "bra" bild något eller flera av följande egenskaper:

Fantasieggende
Känsloframkallande
Provokativ
Glädjeframkallande
Symbolisk

Och det vore en bra funktion på FS om man kunde ange detta som beskådare av en bild...
 
LeadHead skrev:
Den här tråden är förvisso ett lovvärt initiativ men jag tror att det måste till mer är enstaka väldigt generella adjektiv för att åtgärda de brister som påpekas i Jannes anti-tekniktråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=478974
Man måste göra vad man kan för att förändra, eller hur?
Men som ofta händer så hotar den här tråden att dra iväg från ämnet, din kommentar borde väl ligga i tråden du länkar till.
 
jkene skrev:
För mig har en "bra" bild något eller flera av följande egenskaper:

Fantasieggende
Känsloframkallande
Provokativ
Glädjeframkallande
Symbolisk

Och det vore en bra funktion på FS om man kunde ange detta som beskådare av en bild...
Du kan ju skriva det i kommentaren, men det vore kul om bildkommentarerna kom fram mer på FS. En "Veckans kommentar" på förstasidan tex.

Jag skulle skratta gott om jag fick en sådan här kommentar under någon av mina bilder:
"Nu har jag torkat bort spyorna, så jag kan klicka till nästa bild"
 
Tomasz skrev:
Du kan ju skriva det i kommentaren, men det vore kul om bildkommentarerna kom fram mer på FS. En "Veckans kommentar" på förstasidan tex.

Jag skulle skratta gott om jag fick en sådan här kommentar under någon av mina bilder:
"Nu har jag torkat bort spyorna, så jag kan klicka till nästa bild"

Det gör jag också, men om man hade det som fasta alternativ och en poängskala blev det genast mycket roligare (och enklare) att finna intressanta bilder :)
 
Det skulle inte vara så kul att kommentera om man var begränsad av ett antal fördefinierade ord även om det skulle underlätta sökning. Dessutom skulle den som skickar upp bilden veta i förväg vilka kommentarer denne skulle kunna få.

Det är lite som skillnaden mellan en kvalitativ och en kvalitativ undersökning. De passar i olika sammanhang.

En kommentar bör ses som en kvalitativ åsikt.

Jag skulle dock fastna för orden:
Nyskapande
Förtrollande
Skitig
 
Joel Höglund skrev:
Det skulle inte vara så kul att kommentera om man var begränsad av ett antal fördefinierade ord även om det skulle underlätta sökning. Dessutom skulle den som skickar upp bilden veta i förväg vilka kommentarer denne skulle kunna få.

Ingen har väl föreslagit att kommentatorsrutan skall ersättas med detta, men det hade varit en intressant add-on.
 
Tomasz skrev:
Vad kan man säga om en bild?
Om ni bara fick se kommentarerna, vad skulle få er att titta på bilden?
-Fräck
-Bedårande
-Häftig
-Tung
-Skitbild
-Underbar
-Djup
-Härlig
-Dålig
-Köp en kamera!

Själv kan jag inte tänka mig att en bild är bedårande, det kan bara människor vara. Men var och en väljer ju sina uttryck, och det är bra tycker jag.
Jag tycker också att det är kul när någon får till en mustig kommentar till en bild, kan vara lika givande som bilden i sig.

Någon som har bra förslag?

jag skulle helt klart gå in och kolla på skitbilden

ibland skriver jag att bilder ser mumsiga ut
ibland att de är som en smäll på käften

jag drar nog ofta in andra sinnen än bara synen. inte medvetet, utan för att jag nog gärna tänker rätt sinnligt. tror jag.
 
Tomasz skrev:
Vad kan man säga om en bild?
Om ni bara fick se kommentarerna, vad skulle få er att titta på bilden?
-Fräck
-Bedårande
-Häftig
-Tung
-Skitbild
-Underbar
-Djup
-Härlig
-Dålig
-Köp en kamera!
Skulle kolla dessa tror jag:
-Tung
-Skitbild
-Djup
-Dålig

Tung och Djup:
Låter som att någon hittat något intressant. Vill då se om även jag kan se detta.

Skitbild och Dålig:
Vill absolut se en bild som orsakar så patetiska kommentarer.

Övriga:
 
-Näpen
-Puttenuttig
-Grym
-Cool
-...

Vad man kallar saker beror på så mycket. Min dotter delar in i två grupper: Cool och Daah, men hon sätter dessa attribut på hundratals företeelser per dag.
Min pappa däremot, har blivit sparsam med att kommentera sin omvärld -det handlar mest om vädret. Gissa vem jag helst diskuterar med.

Så, en fattig kommentar är ändå något att vara tacksam för om man vill prata med och om bilder. Det är egentligen bara att haka på och försöka locka fram mer ur någon som visat sitt intresse.
Jag tycker att man ibland kan se en oerhörd egoism bland FS besökare då man önskar sig mycket beröm, omedelbara svar och ska ha betalt som värsta bildbyrån (det sista kanske sätter fart på någon, men ta det i en annan tråd i så fall).

Min egoism sträcker sig till att önska fantasifulla bilder och glittrande omdömen, bara för att jag själv ska kunna inspireras och utmanas att göra lika bra ifrån mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.