Annons

Adaptrar till Sony NEX

Produkter
(logga in för att koppla)

henkeers

Aktiv medlem
Hej!

Har försökt att läsa mig till all sorts information angående adaptrar för olika gängor till Sony NEX.

Är det så att oavsett adapter (förutom t.ex. Sonys LA-EA1) så låser sig bländaren till den största, och i kameran så kan du bara reglera slutartiden?

Att det blir manuell fokus har jag förstått, men hur är det med bländaren?

Ni som har ork att svara får gärna beskriva hur ni upplever er NEX med adaptrar!

Varför jag frågar är för att jag är j*vligt sugen på en NEX 6 och adapter till Minoltas gamla gluggar!

Tack för svar!

/H

Hej!

Har försökt att läsa mig till all sorts information angående adaptrar för olika gängor till Sony NEX.

Är det så att oavsett adapter (förutom t.ex. Sonys LA-EA1) så låser sig bländaren till den största, och i kameran så kan du bara reglera slutartiden?

Ni som har ork att svara får gärna beskriva hur ni upplever er NEX med adaptrar!

Varför jag frågar är för att jag är j*vligt sugen på en NEX 6 och adapter till Minoltas gamla gluggar!

Tack för svar!

/H

Nej, när du kör manuell fokus så är det bara att vrida fokusringen på manuella objektiv till den bländare du vill ha. Det du talar om gäller inte manuella objektiv men har man AF-objektiv utan fokusring så är det väl som du säger. Om du vill köra AF-objektiv (A-mount) så är det Sonys LA-EA2 som gäller. LA-EA1 är mer begränsad. LA-EA2 ger både microjustering och fasdetekt AF med A-mount. Allt funkar som om du skruvat på objektiven på vilken tjock Sony som helst.

Det finns en bra adapter även till Canon som fixar bländarhanteringen Canons objektiv.

De mer avancerade adaptrarna kostar dock en del. De för manuella objektiv saknar ju all elektronik så de kostar ofta inte många hundra.

Tack båda två för svar!

Jag tänkte mig nog inte riktigt för när jag skrev frågan...

Egentligen är det inget problem, eftersom jag funderar på att skaffa gamla Minolta MD objektiv, som har bländarring :)

Rekommenderar Minolta MD 135/2,8 ROKKOR på Nexen, riktigt trevligt, skarpt med härliga "minolta färger". Dessutom blir det i stort sett med cropfaktorn ett 200 mm tele i väldigt nimm storlek :)

Hej!

Tack för svar!

/H

Hej jag har en LA-EA1 över om du är intresserad i nyskick!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar