Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adaptrar till E-P1

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Jag ska köpa en Pen imorgon emn är fortfarande lite osäker hur jag ska göra.
det finns ju bara en intressant glugg atm och det är orginal 17mm som följer med.

Jag skulle vilja ha mer vidvinkel samt tele men inte betala 20.000/objektiv.

Med OM konvertern MF-2 som dom också säljer kan jag använda en otroligt bra glugg min farsa köpte för mycket länge sedan, den är i superkvalitet och grymt skarp.
Osäker vilket märke det är men är fast 100 med macro.

iaf så verkar inte OM kamerorna ha några "fisheye" vilket man lär behöva för att få vidvinkel på E-P1

Och 2000 för att använda det objektivet funkar ju men hade varit bra att hitta en adapter som gjorde allt.

Någon som har några tips vad man ska skaffa för adapter och vart jag kan köpa denna?

Jag vill gärna ha vidvinkel
Jag vill inte ha ett 100kg tungt och stort objektiv så igentligen är de flesta OM objektiv onödigt stora.
Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att montera en lensbaby på det (inget krav men hade varit trevligt)

Gärna tips hur man kan göra...

Sålde min andra utrustning som var en 40D med 17-40 f4
Fotade mestadels kring 18-25mm samt med lensbaby 2.0

alla ideer hur ni har löst det, om ni vet om det kommer objektiv mm mm.
Skulle inte va helt fel om de kom objektiv likt canons/nikons 50mm som ligger på en 1000-2000 max kanske
 
Jag ska köpa en Pen imorgon emn är fortfarande lite osäker hur jag ska göra.
det finns ju bara en intressant glugg atm och det är orginal 17mm som följer med.

Jag skulle vilja ha mer vidvinkel samt tele men inte betala 20.000/objektiv.

Med OM konvertern MF-2 som dom också säljer kan jag använda en otroligt bra glugg min farsa köpte för mycket länge sedan, den är i superkvalitet och grymt skarp.
Osäker vilket märke det är men är fast 100 med macro.

iaf så verkar inte OM kamerorna ha några "fisheye" vilket man lär behöva för att få vidvinkel på E-P1

Och 2000 för att använda det objektivet funkar ju men hade varit bra att hitta en adapter som gjorde allt.

Någon som har några tips vad man ska skaffa för adapter och vart jag kan köpa denna?

Jag vill gärna ha vidvinkel
Jag vill inte ha ett 100kg tungt och stort objektiv så igentligen är de flesta OM objektiv onödigt stora.
Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att montera en lensbaby på det (inget krav men hade varit trevligt)

Gärna tips hur man kan göra...

Sålde min andra utrustning som var en 40D med 17-40 f4
Fotade mestadels kring 18-25mm samt med lensbaby 2.0

alla ideer hur ni har löst det, om ni vet om det kommer objektiv mm mm.
Skulle inte va helt fel om de kom objektiv likt canons/nikons 50mm som ligger på en 1000-2000 max kanske

Olympus egen 9-18 mm ligger definitivt lååångt under "20000 kr" och borde matcha din gamla EF 17-40 både till kvalitet och pris...men ger ju lite extra vidvinkel ifall du jämför med 17-40 på en EOS 40D.
Typ Oly "18-36mm" vs EF"27-64mm"

Och Olyobjektivet är väldigt mkt nättare!

Men någon riktigt billig rejält vidvinklig glugg blir nog svårare att finna ;-((
 
Panasonic/Leica har släppt adapter för Leica-M & Leica-R objektiv. Sen har det kommit rätt många adaptrar från mindre tillverkare för övrig optik.
 
KOllat runt lite och verkar finnas en del Micro 4/3-vanlig 4/3 konverters från 3e parts tillverkare vilket gör att autofokus mm inte funkar men kostar mig 700kr ist för 2000.

Till just denna verkar man kunna köpa adaptrar för tex leica, nikon mm mm.
dessa kostar typ 200kr på tradera.

allt blir lite kaka på kaka men borde funka eller?

Ska man satsa på att köpa en orginal konverter från micro 4/4 till vanlig 4/3 och sen köpa 3e parts på de andra eller?
 
Jag tänker skaffa mig en adapter till leica M. Den finns från panasonic, från Voigtländer och från Novoflex. Finns det fler? Alla de tre är rätt dyra. Vad jag förstår så är panasonicen den enda som gör att kameran automat-förstorar när man fokuserar.

Kalle
 
Kommer bli en micro 4/3-Om optik när dessa landar om ca 2 veckor enligt olympus.

Men jag söker fortfarande en lösning att fixa en adapter för min canon EF lensbaby.
Verkar inte finnas adaptrar för canon EF optik så pga att det är en lensbaby sa jag göra en själv tror jag... vet inte hur det lär gå men ska testa iallafall.

Jag hade tänkt sätta ihop ett kamerahuslock från E-p1 med ett bakre objektivlock från canon.

Enda jag behöver hitta är ett "nytt" kamerahuslock som passar till E-p1 vill inte använda orginalet.
Någon som vet om detta går att få tag på någonstanns?
tacksam för svar.
 
EOS -> m4/3 adapter

Det finns redan en lång lista hos Panasonic vilka objektiv som passar direkt till m4/3, samt vilka som är kompatibla. Med det mottagande kameratypen redan har fått, så är det väl inte otänkbart att det kommer fler objektiv, även från fristående tillverkare. Intressant i sammanhanget för Canon-användare är också att det nu finns en EOS->m4/3 adapter.

Ref:
 
EOS Adaptor alltid fullt öppen bländare...

Tyvärr finns det än så länge inget sätt att ändra bländare med en EOS objektiv på en EP-1. Så man är begränsad till största bländare. Jag tror att Canon kommer så småningom att komma med en egen konkurrent till EP-1 som kan använda EF-S objektiv.

Det finns redan en lång lista hos Panasonic vilka objektiv som passar direkt till m4/3, samt vilka som är kompatibla. Med det mottagande kameratypen redan har fått, så är det väl inte otänkbart att det kommer fler objektiv, även från fristående tillverkare. Intressant i sammanhanget för Canon-användare är också att det nu finns en EOS->m4/3 adapter.

Ref:
 
med det objektivet jag ska använda behöver jag ingen sån funktion.
Lensbabyn är helt manuell och har "magnetiska bländarringar" man snäpper fast på objektivet.

Kommer dock skapa en egen konverter tror jag bara jag lyckas hitta ett micro 4/3 kamerahuslock som jag kan köpa och kötta sönder.
 
Här är en lista med olika objektivfattningar.
Källkod:
Lens Mount - Flange focal distance
==================================
• Micro FT      ~20 mm ♥
- - - - - - - - - - - - -
• Leica M        27.95 ♣
• Leica LSM 39   28.8  
• Olympus Pen F  28.95 
- - - - - - - - - - - - -
• Olympus E1     38.67 ♥
- - - - - - - - - - - - -
• Konica F       40.50 -
• Canon R/FL/FD  42.00 
• Minolta MD     43.50 +
• Canon EF       44.00 
• Sigma SA       44.00 
• Exakta/Topcon  44.70 
• K-mount        45.46 ◊
• M42            45.46 ◊
• Contax/Yashica 45.50 ◊
• Olympus OM     46.00 ♥
• Nikon F        46.50 ◊
• Leica R        47.00 ♣
• Topcon IC1     55.00 
- - - - - - - - - - - - -
• Leica S              
• Hasselblad V   74.90

http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
http://www.cameraquest.com/
 
Fråga
Jag såg att det fanns adaptrat på E_bay för C-mount, men hur f-n går det till? Hade inte m4/3 registeravstånd på 19.20 mm och 17.53 mm enligt mina tabeller iaf. Det hade ju varit coolt om det hade gått använda en del av de utmärkta C-mount objektiven jag har till en Pen om de nu går focusera till oändligheten vill säga.
 
Finns det någon anledning till att tro att m4/3 fungerar bättre med legacy-objektiv än 4/3?
Många blev intresserade av Olympus 4/3 och dess möjlighet att använda gamla Zuiko-objektiv, men resultatet var oftast mediokert.
Ett ytterst fåtal Zuikos är i praktiken användbara. Det finns en enkel test på nätet http://www.biofos.com/cornucop/omz_e1.html

Förvänta er inte alltför mycket av era gamla favoriter.
 
Nej, men det är roligt! Precis lika onödigt som att sätta Pentacon-6 objektiv på en EOS-kamera, men det är just roligt bara för att man kan... Och vissa av dessa udda övningar som att sätta P6 optik på en TS-adapter är ju faktist ett användbart sätt att skapa ett billigt iaf shift objektiv med godtagbar kvallité - för självklart så tenderar optik konstruerad för större bildcirkel att ha lägre upplösning i lp/m räknat.

C-mount är intressant för det möjligör en del spännande macro möjligheter och C-mount optik är konstruerad ofta för ungefär samma storlek på bildcirkeln och torde därmed vara skapligt konkurenskraftig i upplösning eftersom de är kontrerade efter snarlika premisser. Sätta EF-optik på m4/3 är lite onödligt onkeligen, men varför inte? Sätta ett M42 Helios 44 f/2 borde fungera bra då det optiken är högupplöst trots att det är desinat för fel bildcirkel - men upplösningsmarginalen finns ju så det torde bli ett skapligt kort tele av det till mycket små pengar och framförallt för att det är roligt - effektivare är det säkert att köra med det som tillverkaren hade tänkt sig.... :)
 
Bejaka experimentlustan

Jag skulle tro att även utgångspupillens placering i förhållande till bajonettens referensplan inverkar. Adaptern kanske tillåter en viss justermån i längsled?

Har inte riktigt koll på Cinema-optik, men förstått att de finns för [8,16,35]mm, varav den för 8mm torde ge vinjettering pga en begränsad bildcirkel. Sensorn till FT & MFT är ju 17.3x13.0mm, så även 16mm torde vinjettera något.

Berätta gärna resultatet av dina övningar med C-optiken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.