Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adapterring Nikon>Eos med af

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil.Trens

Medlem
har lite goa gamla nikonobjektiv liggandes här hemma som jag kör på min 450d. körde först med en adapterring från scandinavianphoto utan af-chip. tyvärr så blir det väldigt svårt att pricka rätt med skärpan. fick då nys om att det fanns adaptrar med afchip och köpte detta: http://www.24.se/nikon-linseos-adapter-fokus-chip-p-13982-c-1064.aspx

men desvärre fungerar den inte alls. det enda som händer är att den ger kameran ett bländarvärde på 1,4. står fortfarande på MF. någon som vet varför?

Dom där heter eg. "AF confirm chip", dvs vad du kan få på en Canonkamera är att fokuspunkter blinkar då AF-kretsen ser att fokusen sitter. Du behöver alltså fortfarande vrida fokusringen själv tills du får konfirmeringen.

Så fungerar tex manuella objektiv som Zeiss till Canon. Det finns mig veterligt ingen adapterlösning på marknaden som kan driva en motor (när sådan finns) i ett främmande objektiv.

Ibland kan du programmera chipet så att du ställer största bländare och brännvidd vilket gör att någorlunda relevant EXIF data lagras i bilden samt (kanske viktigare) att du i många fall kan få lägen som Av att fungera. Dvs kameran lyckas mäta ljuset korrekt. Just den där adapteringens chip verkar dock sakna det.

men desvärre fungerar den inte alls. det enda som händer är att den ger kameran ett bländarvärde på 1,4. står fortfarande på MF. någon som vet varför?

Håll ned avtryckaren till hälften, vrid på fokusringen tills kameran piper (under förutsättning att du inte har stängt av pipet) och fokuspunkten blinkar till. Tänk på att autofokusen inte fungerar om du bländar ned objektivet mer än f/5.6, fokusera därför alltid med objektivet på största möjliga bländaröppning.

Dom där heter eg. "AF confirm chip", dvs vad du kan få på en Canonkamera är att fokuspunkter blinkar då AF-kretsen ser att fokusen sitter. Du behöver alltså fortfarande vrida fokusringen själv tills du får konfirmeringen.

haha jo det vet jag. Men som jag skrev står det fortfarande MF på kamerans display. är det isf ett defekt chip jag har råkat ut för?

haha jo det vet jag. Men som jag skrev står det fortfarande MF på kamerans display. är det isf ett defekt chip jag har råkat ut för?

Det ska stå MF på kamerans display, det viktiga är att du har fått ett bländarvärde på displayen (det visar att kameran läser chippet). Testade du att vrida på fokusringen med avtryckaren nedtryckt till hälften?

Håll ned avtryckaren till hälften, vrid på fokusringen tills kameran piper (under förutsättning att du inte har stängt av pipet) och fokuspunkten blinkar till. Tänk på att autofokusen inte fungerar om du bländar ned objektivet mer än f/5.6, fokusera därför alltid med objektivet på största möjliga bländaröppning.

Jo nu fungerade det ju faktiskt. lurades att tro att det inte funka därför att kameran fortfarande stod på manuell focus. fick blända ner ända till F/4 på mitt 24/2,8 innan det fungerade. tack för hjälpen.

ANNONS