Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter som gör blixt trådlös?

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en blixt som jag skulle vilja kunna använda någon annan stans än på kameran antingen med sladd eller helst trådlöst. Problemet är att jag inte vet vad det kallas och jag lyckas inte hitta något... :)

I den här videon använder han en adapter som gör en vanlig blixt:
https://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDUC9Y&t=70

En sån skulle jag vilja ha om man kan hitta en billigt. Vad ska jag söka efter?
 
Yongnuo gör billiga och bra radiosändare/mottagare som gör blixten trådlös. Kan köpas på ebay bland annat. Vilket kameramärke och blixtmärke/modell har du?
 
Tack för tipsen, det var vad jag letade efter. :) Tyvärr kostar de som passar Sony 1500-2500 kr och det är för dyrt för mig.

Jag har en Sony A300 och en Sigma EF-530 DG ST blixt.
 
Då kanske en sladd är en enklare och framförallt billigare lösning. Fast visst, det är skönt att slippa sladd.
 
Jag köpte en sladdlösning först för att det är mycket billigare, och tänkte att jag ska byta till trådlöst på sikt. Den sikten blev väldigt kort när jag insåg hur drygt det är med sladdar överallt. ;-)

Jag kör på PocketWizard PlusX. De kräver dock en adapter om blixten saknar PC-port.
 
Kan du tänka dig att exponera manuellt och blixten saknar "slav" läge kan du köpa en enkel och billig optisk slav adapter att sätta på den externa blixten och så använder du den inbyggda för att fjärrstyra Sigmablixten. Som sagt, det blir helt manuell blixt eller blixtens autoläge om den har det men då med enkel blixtmätning via blixten.

Jag säljer en Catus V4 via blocket Göteborg. Det är en radiosändare och två mottagare. Ger inte TTL stöd och du behöver en adapter till Sonys gamla blixtsko.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.