Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter på Olympus C720 UZ!!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Power

Medlem
Funderar starkt på att köpa en digitalkamera och har nästan bestämmt mig för en Olympus C720 UZ

Men jag har upptäckt en sak, som jag nu fastnat ännu mer för....

Detta är saxat från cyberphoto's hemsida...:

Adapter
Problemet med att använda olika konverters är att de belastar optikens zoommekanism för mycket och då har Olympus tagit fram en "adapter" för att inte belasta optiken. Du gängar ett "rör" i kamerahusets stabila filtergänga och sedan har du längst ut en 55mm gäng för att ansluta vidvinkel eller macro-adapter. Mycket stabilt och tåligt.
_______________________!!!

Jag är intresserad av att förstå vad som menas med detta.... Om jag får säga vad jag tror och hoppas, så är det som en grej man skruvar dit, för att kunna skruva på ett extra objektiv, om man vill köra med ett vidvinkel, eller macro objektiv.... Verkar isåfall sketabra, om man kunde hålla på att labba med syrrans alla objektiv, för att ta roliga bilder....
Är jag helt ute och cyklar??!?

Tacksam för svar...
Här är en länk till kameran... :
http://www.cyberphoto.se/olympus/720.php

mvh/

Tommy

Japp..det stämmer..men det gäller konverter och inte vanliga objektiv..denna ska du ha:
Olympus CLA-4 Adapter för anslutning av konverter på C-720. 295 kr

se längst ned på länken..tillbehör

mvh
/Kim

Senast ändrad:
Hmmm?

Dåligt insatt i detta...

Snälla förklara så jätteenkelt det bara går...

Vad är det för skillnad mellan en konverter, och objektiv...? Och vad är den där adaptern för nåt...? Eller är det själva konvertern...?

Jag vet att jag helt är ute och cyklar, men jag trodde det var så här förhoppningsvis....

"Röret, som jag skulle skruva på, skulle göra så att jag kunde sätta på ett annat objektiv framför själva kamera objektivet.... Och min förhoppning var att det var nån typ standardgänga 55 mm, som skulle göra att det går att använda objektiv från syrrans systemkamera...." Men rätta alla fel jag har....

mvh/

Lite novis...

:)

en konverter skruvar man på objektivet (i detta fall) som ett filter, och i detta fall på en adapter som fungerar som hållare och gänga för konvertern.

ett vanligt objektiv skruvar man ju fast i själva kamerahuset, och inte på något annat objektiv.

objektiv har olika fästen..Nikonfäste..Canonfäste o.s.v..så de används bara till de kamerorna som har respektive fästen.

Konverter (denna typ) har därimot standardgänga..precis som filter..och kan därför användas på olika kameramärken.

mvh
/Kim

Tackar!

Tackar för dom snabba svaren!!!! *chockad*

Nu förstår jag mycket bättre...

Om jag nu köper denna kamera, så verkar det alltså inte helt fel att även köpa med detta "rör"... Adapter... För 295 kr...

Då kan jag alltså, om jag kommer över nån sån där konverter alltså enkelt använda den... Känns som att kameran fick ett lite större användningsområde... :)

Verkar inte det ganska vettigt...? Tycker att kameran i sig verkar helt vettig också... Känner en som har föregångaren, och han är helnöjd, och han är långt mer professionell än mig...

Tack och bock än en gång...

mvh/

Dessa finns att köpa på http://www.cyberphoto.se/
som passar din kamera..telekonvertern kräver step-down ring dock.

Olympus MCON40 macroconverter. 1081 kr
Olympus WCON08 vidvinkelconverter. 1662 kr
Olympus TCON14 teleconverter. 1137 kr

visst är det en mycket bra och prisvärd kamera..har en
C-2100uz och använder dessa konverters + en B300 1.7x

Var hitta C-720?

Hej,

Ja, onekligen verkar det vara en trevlig kamera, är intresserad av den också. Cyberfoto har dock inte den på lager just nu :( Någon som vet var man kan hitta den omgående eller ska jag försöka ha tålamod och vänta på Cyberfoto (verkar ju vara ett bra ställe)?

Michael

tydligen är det som så att olympus inte kan leverera det antalet som eftersöks så något gott råd har jag inte mer än att kolla runt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar