Annons

Adapter OM->m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Olympus har en OM->m4/3-adapter som kostar över 2000 kr. Novoflex har en som kostar cirka 1500 kr. Sen finns det en hel drös dylika adpatrar som kostar några hundra kronor på Ebay, Tradera, Amazon och diverse små svenska fotowebbutiker.

Är de dyra från Olympus och Novoflex så pass mycket bättre att de är värda sitt pris?

Någon här som har provat en av de billigare adaptrarna?
 
Det som kan skilja mellan olika adaptrar är så klart hur stor precision de har mekaniskt och materialet som de är gjorda av. De flesta billiga är gjorda av aluminium, den del som sitter mot kameran. Jag har tre adaptrar, två från Fotodiox och en från Peleng. Alla tre är av aluminium och fungerar väldigt bra. Mot objektivet har de en ring av mässing som är kromad.

Det lär inte bli någon skillnad vilken adapter du än tar. Ingen av dem har någon koppling mellan kamera och objektiv utom den för 4/3-objektiv från Olympus.
 
Håller din(a) OM-adaptrar bländarspaken i nerbländat läge, så att en bländarjustering påverkar bländarlamellerna direkt?

(Det är tråkigt att behöva blända ner genom att trycka på nedbländningsknappen på objektivet.)
 
Jag har inte OM-adapter, utan Contax/Yashica och M42. De adaptrarna har objektivet nedbländat, så jag gissar att också en OM-adapter ska ha det. Annars får man blockera den lilla spaken i bakänden av gluggen. Det har jag gjort på ett par M42-objektiv för att de ska funka med bälgen som inte har nedbländning. Det brukar gå att lösa om det saknas.

Om jag minns rätt så sätter man i OM-objektiv åt "rätt" håll, så att det kan funka med bara en passiv nerbländningsspak i adaptern. Så gjorde Olympus i bälgen till Pen-F.

Och det påminner mig om att jag borde skaffa en adapter för Pen-F-objektiv.
 
Det som kan skilja mellan olika adaptrar är så klart hur stor precision de har mekaniskt och materialet som de är gjorda av. De flesta billiga är gjorda av aluminium, den del som sitter mot kameran. Jag har tre adaptrar, två från Fotodiox och en från Peleng. Alla tre är av aluminium och fungerar väldigt bra. Mot objektivet har de en ring av mässing som är kromad.

OK, aluminium slits väl antagligen fortare än mässing, men det kanske inte märks på bra länge?

Annars hade det varit vettigare att göra tvärtom (mässing mot kameran och aluminium mot objektivet). Man monterar ju av och på adaptern från kameran oftare än man tar av den från objektivet. Med billiga adaptrar är det praktiskt att ha en adapter per objektiv.
 
Håller din(a) OM-adaptrar bländarspaken i nerbländat läge, så att en bländarjustering påverkar bländarlamellerna direkt?

(Det är tråkigt att behöva blända ner genom att trycka på nedbländningsknappen på objektivet.)

Hej !

Har några OM ->Canon, de har en lång skruv som stänger bländaren
när optiken vrids på, vill man inte ha denna option så skruvar man bort skruven,
förmodligen innebär det att det är sista gången man ser den skruven.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.