Annons

Adapter och synksladd?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte köpa mig ett par billiga äldre blixtar (SB-24, 26 eller dyl.) för att använda tillsammans med min Canon 350D och kanske nåt paraply och några färgfilter.

Vad jag behöver veta är vad för slags adaptrar och sladdar jag behöver för detta. Jag ska alltså inte montera någon blixt på kameran. Kan tänka mig att jag behöver någon slags adapter till blixtskon med ett synkuttag, någon som har koll på en prisvärd sådan? Och synksladd, spelar det någon roll vilket märke?

/Fredrik
 
Jag har en Olympus E-510 , men gjorde som dig. Kom över en Nikon SB-25 för 500:-, och gjorde sen tabben att sätta en syncsladd mellan dessa två.

Jag gav totalt 400:- för de adaptrar och 10m sync-sladd som krävdes. Använde sen denna lösning exakt EN gång.

Det var verkligen jättestruligt att reda ut en hoptrasslad 10meters syncsladd, när man sitter i snön, båda fötterna bundna till snowboarden , skidbacken lutar.. ja du fattar säkert.

Det jag försöker komma fram till är:

Ska du flytta minsta lilla på ditt syncsladds-arrangemang rekommenderar jag dig istället att titta på Elinchrom Skyports (1st sändare + 1st mottagare = 1400:). Funkar verkligen kalas till Nikons SB-serie.

Det är verkligen värt en extra tusenlapp att kunna plocka upp allt färdigt ur ryggsäcken, ställa ut på stativ UTAN att strula med syncsladdar.

Ett alternativ till Elinchrom's Skyport är "Cactus" som tex säljs av Kaffebrus.com.

Här är lite blixt-inspiration : http://www.pontusandersson.com/bikes.htm
 
Du vill väl inte ha några kablar att snubbla på eller hur?
Det finns ett kostnadseffektivt = (billigt) alternativ här som gör dig trådlös. Säkra grejor som inte skadar din kamera.
 
PontusAndersson skrev:
Det var verkligen jättestruligt att reda ut en hoptrasslad 10meters syncsladd, när man sitter i snön, båda fötterna bundna till snowboarden , skidbacken lutar.. ja du fattar säkert.

Vilken tur då att jag inte har några planer på att stå och plåta i skidbacken. ;)
Tror absolut att jag överlever med en sladd mellan kamera och blixt, i alla fall såhär i början.

Dock är Cactus intressanta alternativ ändå, pga priset. Har dock läst rätt mycket om att de inte riktigt är så pålitliga.
 
Skulle inte kännas vidare prisvärt då en PW kostar mer än vad jag kommer lägga ut för en blixt, stativ, stativfäste, paraply, adaptrar och sladd. Hehe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.