Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adapter för m42 objektiv för Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

Docman

Aktiv medlem
Jag har köpt två objektiv med m42 fattning. Ett MC Zenitar M2,8/16 och ett Pentacon 50 mm f1,8. Den adapter jag köpt pressar inte ner "piggen" (se bifogad bild) så att det gör att ställa in bländare, utan det är full bländaröppning hela tiden. Så om någon har en lösning på problemet så vore jag mycket tacksam. Har Googlat och kollat runt på Youtube. Men där finns bara nöjda och glada användare :)

Bilagor

• IMG_4992.jpg
    IMG_4992.jpg
    62.9 KB · Visningar: 21
Det borde gå att ganska enkelt sätta piggen ur spel så att bländaren alltid blir manuell.
Jag hittade ett par rullar på youtube bl.a. denna:
https://www.youtube.com/watch?v=R-CCbB7KOXU

Och denna:
https://www.youtube.com/watch?v=mTxA_557ies

Tack för svar!

Det får bli morgondagens utmaning att fatta skruvmejseln och börja sätta piggen ur spel. Verkar ju inte vara allt för svårt, även om man som jag, har tummen rätt nära mitten av handen :)

Jag har köpt två objektiv med m42 fattning. Ett MC Zenitar M2,8/16 och ett Pentacon 50 mm f1,8. Den adapter jag köpt pressar inte ner "piggen" (se bifogad bild) så att det gör att ställa in bländare, utan det är full bländaröppning hela tiden. Så om någon har en lösning på problemet så vore jag mycket tacksam. Har Googlat och kollat runt på Youtube. Men där finns bara nöjda och glada användare :)
Rätt många M42-objektiv har en liten spak platt spak på sidan av objektivtuben (oftast när bländarringen). En ena läget är bländaren helt manuell och i det andra änden bländar kameran ner genom att trycka in den där piggen du nämnde.

Om om dina objektiv har en sådan "spak" så behöver du varken en ny adapter, eller skruva isär objektiven.

Rätt många M42-objektiv har en liten spak platt spak på sidan av objektivtuben (oftast när bländarringen). En ena läget är bländaren helt manuell och i det andra änden bländar kameran ner genom att trycka in den där piggen du nämnde.

Om om dina objektiv har en sådan "spak" så behöver du varken en ny adapter, eller skruva isär objektiven.

På det ena objektivet (Pentacon) finns det en spak, men den är lite "sladdrig" så det blir ingen ordning på bländarstegen. Fast det är tydligen lite av charmen med detta objektiv.

Har googlat lite till och hittat några som limmar fast bländarpiggen med superlim. Kan det vara en lösning om man nu inte vill börja skruva isär objektiven?

På det ena objektivet (Pentacon) finns det en spak, men den är lite "sladdrig" så det blir ingen ordning på bländarstegen. Fast det är tydligen lite av charmen med detta objektiv.

Har googlat lite till och hittat några som limmar fast bländarpiggen med superlim. Kan det vara en lösning om man nu inte vill börja skruva isär objektiven?

Om man limmar fast stiftet så blir det permanent, men det spelar väl ingen roll. Enklast är ofta bäst, onödigt att krångla till det.

Beroende på hur stark fjädern är som trycker ut piggen när man släpper den så kanske en tejpbit kan fungera.

Annars skulle jag nog hellre skaffa en adapter som trycker in piggen än att skruva isär objektiven.

Beroende på hur stark fjädern är som trycker ut piggen när man släpper den så kanske en tejpbit kan fungera.

Annars skulle jag nog hellre skaffa en adapter som trycker in piggen än att skruva isär objektiven.

Har letat efter en adapter som trycker in piggen men inte hittat någon. Det finns till Canon med EF-fattning, men inte till Canon M kameror verkar det som. Får leta vidare innan jag tar fram skruvmejsel och/eller limtuben.

Hej
Jag har köpt härifrån.
Vet dock inte om piggen trycks in, på denna.

https://fotodioxpro.com/collections/lens-mount-adapters/products/m42-eosm

Dom är medvetna om problem då dom har en adapter till EF.

https://fotodioxpro.com/collections/lens-mount-adapters/products/m42-eos-v2-dc

Men det går väl att höra med dom.

Ha det

Tack!
Det är den i den första länken som jag köpte till min M50. Har hittat några till som ser likadana ut. Väntar på en adapter till min 760D. Vet inte om det är "rätt" adapter som kommer. För när jag beställde den var jag inte medveten om problematiken med piggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar