Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

actual ppi / effective ppi i Indesign

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har placerat bilder i en blivande trycksak och anpassat skärpa utgående ifrån 400ppi.
Det som jag då har gjort var att via "Image size" i PS ändra upplösning till 400 och storlek på den önskade utskriftsstorleken. Jag inbillar mig att jag har gjort likadant för alla bilderna.

När jag nu kollar igenom bildlänkarna i Indesign och läser i egenskapsrutan som då fälls upp för varje bild så finns det däremot skillnader i ppi:n. För de flesta bilderna stämmer actual ppi överens med effective ppi (antingen exakt eller åtminstone hyfsatt, kan ju vara så att någon bild inte på millimetern fick exakt den storleken så en liten avvikelse är kanske ok).
Däremot oroar jag mig för de bilder som har som actal ppi 240 kvar.

Då undrar jag för det första vad som egentligen menas med actual och effective ppi (jag har ju min aaningar men känner mig inte säker). Och för det andra om det nu innebär att jag måste gå in i alla bilderna igen som har 240ppi som actual ppi. Fast så länge jag inte vet vad jag kan ha gjort fel vet jag inte om jag gör rätt nästa gång.

Någon som kan hjälpa?

Om du har skalat om (storleksförändrat) bilder i Indesign så förändras också upplösningen i bilden. Skalar du upp en bild från dess originalstorlek så blir upplösningen lägre på den bilden.

Däremot oroar jag mig för de bilder som har som actal ppi 240 kvar.

Då undrar jag för det första vad som egentligen menas med actual och effective ppi (jag har ju min aaningar men känner mig inte säker). Och för det andra om det nu innebär att jag måste gå in i alla bilderna igen som har 240ppi som actual ppi. Fast så länge jag inte vet vad jag kan ha gjort fel vet jag inte om jag gör rätt nästa gång.

Någon som kan hjälpa?

Värdet som du ska bry dig om är den effektiva upplösningen. Det är den upplösning som bilden har fått efter det att du skalat den till sin storlek i programmet. Det faktiska värdet (actual ppi) är den upplösning som du angett i Photoshop. Så det är dumt att skala bilderna innan de har monterats in i InDesign. När du har en färdig lay-out, då ser du till att skala bilderna så att den effektiva upplösningen blir den du vill ha.

Hej Stefan!
Tack för ditt koncisa svar!

Det låter som om jag inte har gjort helt fel alltså. Den effektiva ppi:n ligger unt 400 för alla bilderna.
Däremot undrar jag om en mindre avvikelse (t.ex. 397 i stället för 400) egentligen gör nåt. Man skalar ju ner för att anpassa skärpan och där finns det ju lite "smakmarginal" i alla fall. Dessutom blir ju filen komverterad till ett pdf sen så utskriftsstorleken blir ju spikad i pdf:n.
Då är min fråga: MÅSTE alla bilderna ha EXAKT 400 ppi effektivt värde eller tål de mindre avvikelser vid tryck med 400ppi?

Värdet som du ska bry dig om är den effektiva upplösningen. Det är den upplösning som bilden har fått efter det att du skalat den till sin storlek i programmet. Det faktiska värdet (actual ppi) är den upplösning som du angett i Photoshop. Så det är dumt att skala bilderna innan de har monterats in i InDesign. När du har en färdig lay-out, då ser du till att skala bilderna så att den effektiva upplösningen blir den du vill ha.
Menar du att du kan skala om bilden i InDesign näar man är klar med layout?
Hur gör man det?
Jag har tyvärr väldigt liten erfarenhet av programmet. Bara använt det för att göra fotoböcker hos Blurb.

Hej Stefan!
Tack för ditt koncisa svar!

Det låter som om jag inte har gjort helt fel alltså. Den effektiva ppi:n ligger unt 400 för alla bilderna.
Däremot undrar jag om en mindre avvikelse (t.ex. 397 i stället för 400) egentligen gör nåt. Man skalar ju ner för att anpassa skärpan och där finns det ju lite "smakmarginal" i alla fall. Dessutom blir ju filen komverterad till ett pdf sen så utskriftsstorleken blir ju spikad i pdf:n.
Då är min fråga: MÅSTE alla bilderna ha EXAKT 400 ppi effektivt värde eller tål de mindre avvikelser vid tryck med 400ppi?
397 eller 400... nä det kan du inte se.
Prova och räkna dem på papperet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar