Annons

Actionkamera med vattentät laddning?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det någon actionkamera som kan laddas medan den fortfarande är vädertätad?

Jag pratar alltså om actioncams/videokameror typ GoPro, Virb och liknande.

Jag tänker mig att jag vill ha en kamera monterad på min motorcykel eller hjälm, som jag kan filma med kontinuerligt under en hel dag. Och då behöver den ju laddas hela tiden för att slippa avbrott med batteribyten och liknande. Men samtidigt vara skyddad från regn, vattenstänk och smuts.

Finns det något?

Såg en ny kamera från Ricoh som verkade vara lite nytänk på området. Åtminstone kameran är vattentät men laddningen har jag ingen aning om.
Själv kört MC med kameror monterade på när jag kört i alperna.
Den här rackaren har en liten display på översidan som kan vara bra att ha på en hoj.

Jag själv kör med dSLR när jag filmar så jag har aldrig testat någon kamera av den här typen.
Så du får läsa på och se om det kan vara ett alternativ för dig.

Det finns också andra alternativ på sidan. Tog bara första bästa sidan jag hittade med kameran på bild.
Så glöm komplett som sådant.
https://www.komplett.se/ricoh-wg-m1...CD989A52AC65&gclid=CL3uxabgm8MCFaXVcgodDKsA0w

Har bara provat ett fåtal actionvideokameror, men för de som det funnits vattentäta höljen och hus till har det inte funnits några genomföringar i dessa för laddning. Det förefaller inte som att någon tillverkare har tänkt på längre motorcykelfärder utan pauser, med möjlighet till ev. batteribyte...

Antagligen är någon av Sonys Action Cams det enklaste att "grunda med". De är redan från början stänkskyddade i sig, även utan något av sina extrahöljen (tror det finns något för 5 m och något för 60 m vattendjup, vilket väl är overkill för ditt bruk).

Ricoh-kameran har jag inte sett, men den kan förstås också vara ett alternativ.

Två frågor som dyker upp i mitt huvud.

1. Hur pass varm blir sensorn? Kommer den att funka bra efter så många timmars filmning?
2. Hur stora blir filerna? Finns det tillräckligt stora minneskort för att det ska fungera?

Det används förvånansvärt många actionkameror världen runt. Har visserligen bara orienterat mig lite allmänt om vad som skrivs, men några problem med sensoröverhettning har jag inte sett (men jag har inte heller sett någon skriva om MC-åkning). Tillräckligt stora minneskort finns tydligen också, den praktiska begränsningen verkar vara batterikapaciteten. Kan vara kanske två timmar.

De flesta kameror verkar använda micro-SD med maxgräns på 32 GB vilket verkar motsvara 5-6 timmar film i HD 1920*1080. Går man ner till 720 så borde det bli ungefär dubbla tiden. Så minne är inte problemet, däremot batteritiden. Värme i sensorn tror jag inte är ett problem i praktiken.

Men, som sagt, vattentät genomföring för laddkabel verkar ingen annan än jag ha tänkt på.....

Nå, det går väl att lösa med en GoPro, en laddkabel och en limpistol?

Offra ett skal där man borrar upp ett hål, trär igenom en laddkabel och tätar med smältlim? Ja det är ju förstås en idé. Då får man försöka trycka in kameran i skalet samtidigt som laddkontakten ska passa, men det kanske går?

Det är inte en perfekt lösning men GoPro har olika "battery backpacks", extrabatterier.
http://www.ebay.com/itm/Extended-Ba...=UK_Camera_Chargers_Docks&hash=item3cef67756d

Med en sån kan du dubblera batteritiden och den är fortfarande vattentät.

Skulle det inte räcka kan du ta hål i det extra skalet, föra in en laddkabel och sedan täta.
Då tror jag att du fortfarande kan ta ur GoPron utan att koppla ur sladden.

Sätter du laddkabel direkt i din GoPro och tätar så är det såvitt jag vet omöjligt att ta ur den ur skalet.

Jag tänker mig att jag vill ha en kamera monterad på min motorcykel eller hjälm, som jag kan filma med kontinuerligt under en hel dag.

Måste det vara 100% kontinuerligt? Räcker det inte att byta extrabatteri vid varje fikarast?

GoPros extrabatteri har jag använt för att få ut ca 2 timmar i sträck och med den tjocka vattentäta dörren så är det vattentät originallösning.

Måste det vara 100% kontinuerligt? Räcker det inte att byta extrabatteri vid varje fikarast?

GoPros extrabatteri har jag använt för att få ut ca 2 timmar i sträck och med den tjocka vattentäta dörren så är det vattentät originallösning.

Det måste förstås inte, men ju färre byten desto bättre. Men det kanske trots allt är batteribyten som är det bästa alternativet.

Jag har filmat en hel del med Gopro, dom har ett skal som har öppningar för laddningskabeln bland annat. Sen har jag köpt ett extrabatteri, inte gopros utan ett sånt som laddar allt med USB. Med hjälp av det har jag kunnat göra timelapsefim i 7h i sträck. Då har jag använt en plastpåse och eltjep för att göra det vattensäkert under extrema väderförhållanden. Det har fungerat väldigt bra. Då är det nog bara minneskortet som sätter begränsningar, men hag vet inte hur stora kort som går att köra i en gopro, men eftersom den senaste modellen kan filma i 4k borde den ju ska klara rätt stora kort.

Jag har inte det största extrabatteriet heller så det går att få ännu längre filmtid om du vill.

/Jesper

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto