ANNONS
Annons

Actionfoto med Canon 5D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

AmandaMaria

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis köpt en begagnad Canon 5D mark II samt objektiv 24-70f2.8. Var mest ute efter objektivet och ville inte köpa nytt, så hittade ett paket hyfsat billigt. Har tidigare Canon 450D som nu börjar bli "för enkel" så kul med ny utmaning.

MEN jag läser nu här på sidan att 5D inte presterar i action? Att 7D är mycket bättre när man fotograferar sport, stämmer detta? Har tidigare hört att det är objektiven som är viktiga att de ska prestera och inte kameran.

Har inte hunnit testa min 5D i detta, jag fotograferar mycket ridsport men också porträtt. Man är ju mångsidig. Hade i framtiden tänkt köpa 70-200 f4 L IS för just ridsportfotograferingen. Har nu ett 55-250 4.0-5.6 på min gamla och detta levererar hyfsat bra tycker jag ändå.

Så frågan är; måste jag byta till en 7D om jag vill fotografera rörligt eller kan jag behålla min 5D? Har ju som sagt haft en 450D innan och kunnat ta bra bilder då, borde inte den nya kunna prestera bra och bättre med tanke på priset? Jag är inte ute efter fem miljoner bilder i sekunden, dom sagt är jag van vid min 450D och dess kapacitet, men har jag tagit mig vatten över huvudet genom att skaffa en 5D?

Mvh Fundersam

Det finns bara en som kan svara på det o det är du.
Men som tur är så vet du redan nu vad du vill fota.
Jag tror inte du behöver testa mer än 1gg för att veta om du är nöjd eller om du saknar ngt.

5D Mark II har 3,9 bilder/s som kan vara lite begränsande i vissa sporter,
samt är autofokusen inte den snabbaste som tillverkats på långa vägar.

Om nu inte AF skulle hänga med så är det bara att förfokusera, men i ditt fall
med ridsport som t.ex hoppning ska den klara av det galant tycker jag då
avståndet mellan kamera och häst är längre.

Däremot actionbilder på snabba springande hundar som ofta kommer lite närmre blir det värre.

Som porträttkamera är den fantastiskt, 7D ligger mil ifrån där.

Har själv 5D Mark II hus i väskan och tycker den är underbar.
Behåll den och slås av häpnad över bildkvalitèn ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

5D Mark II har 3,9 bilder/s som kan vara lite begränsande i vissa sporter,
samt är autofokusen inte den snabbaste som tillverkats på långa vägar.

Om nu inte AF skulle hänga med så är det bara att förfokusera, men i ditt fall
med ridsport som t.ex hoppning ska den klara av det galant tycker jag då
avståndet mellan kamera och häst är längre.

Däremot actionbilder på snabba springande hundar som ofta kommer lite närmre blir det värre.

Som porträttkamera är den fantastiskt, 7D ligger mil ifrån där.

Har själv 5D Mark II hus i väskan och tycker den är underbar.
Behåll den och slås av häpnad över bildkvalitèn ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Gud va skönt att höra!! Blev lite orolig... Jag tar i princip bara en bild vid varje hinder i hoppningen så att den inte tar så många bilder i sekunden gör nästan inget!

Nu känns det bra igen, tack så mycket för svar! :)

Proffsen får väl skjuta till, men tror att 5D mII är lika bra eller bättre än 450D. Att det sen finns en uppsjö av andra kameror som är bättre är sant, 7D har väl en hel extra processor bara för autofokus. Vilket är bra när man försöker jaga t ex tennisbollar =P

Det går alldeles utmärkt att fota sport med en 5D2:a..
Det den behöver är lite ljus för att kunna göra det vilket gör att din 2.8 är ett mycket bra val..
Skulle lägsta bländare vara 4 så kommer AF:en att bli lite kinkigare men med 2.8 så får du oftast
tillräckligt ljusinsläpp för att den ska fokusera perfekt..
Och som DigitalBrus skrev, förfokusera så tjänar du tid när det väl gäller.

Har fotat en hel handbollsturnering i normalbelysta hallar med en 5D2:a och en 5D3:a.. båda med f/2.8 objektiv och ja, 3:an sätter fokusen hela tiden och 2:an missar nån enstaka gång..
Men det är så sällan att det inte spelar någon roll...

Så det är bara att gratulera till en riktigt trevlig kamera.. :D

Jag plåtade Allsvensk fotboll i helgen. Aftonbladets fotograf körde med 5D Mark II. Förra gången jag plåtade fotboll hade Sydsvenskans fotografer bland annat 5D Mark II ...

Jag vet många som fotograferar action med 5D Mark II. Det är inte optimalt, men det funkar.

Hej Maria,

Jag har fotat en hel del flygande fågel med 5DII och det fungerar. Man får dock räkna med att man får färre bilder där skärpan sitter perfekt på sådana snabba motiv jämfört med nya 5DIII som har en avancerad autofokus. 7D är också bra, men din 5DII är en fullformatare med alla dess fördelar, tex betydligt bättre brusprestanda! Dra upp ISO lite extra och få snabbare slutartid så hjälper det dig att få fler skarpa bilder på hästarna!
/Magnus

Aftonbladets fotograf körde med 5D Mark II. Förra gången jag plåtade fotboll hade Sydsvenskans fotografer bland annat 5D Mark II ...

Om jag inte tar alldeles fel använder både Aftonbladets o Sydsvenskans fotografer Nikon. Däremot händer det förstås att tidningarna anlitar frilansare som har annan utrustning.

Om jag inte tar alldeles fel använder både Aftonbladets o Sydsvenskans fotografer Nikon. Däremot händer det förstås att tidningarna anlitar frilansare som har annan utrustning.

De flesta på Aftonbladet använder Nikon, men det är två som har Canon. I det här fallet var det en frilansare.

På Sydvenskan har alla Canon utom den fasta frilansaren Patrik Persson. De tre anställda fotograferna som var på den allsvenska premiären hade alla Canon. Sen satt Patrik Persson på pressläktaren med en Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar