Annons

Action @ nattclub.

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoné

Avslutat medlemskap
Ska kanske börja fotografera för en nattclub.

350D Speedlight 420+bouncer

Vilka inställningar bör jag köra? Och vad bör jag tänka på? Hur pass synlig bör jag göra mig.

Man ska ju passa sig för att vara ivägen osv. Någon som har gjort detta och är aktiv som kanske kan hjälpa??

Är det vimmel kommer lite småberusade damer och herra gladeligen ställa upp på bild

Kör på Tv och kanske 1/40-1/20 så tror jag att du automatiskt får synk med andra ridån.

Prova först ett par gånger när du själv är ute, fråga vakten eller ring ägaren och kolla att det är ok. Spela emd öppna kort och säg att du gillar foto och vill lära dig mer.

Har du tur erbjuder även dessa dig jobb.

/Per

ska på intervju idag, just för ett sådant där jobb. vimmel bilder.. Ska inte säga för mycket.

Ska ta den största "farligaste" vakten och leka med han lite innan folket kommer då :)

Hallå, jag har viss erfarenhet av just det där, ett antal hundra klubbar/fester iallafall.

Allt beror på vilken känsla du vill förmedla, egentligen till hur stor del som det omgivande ljuset ska spela in. Kolla av det med uppdragsgivaren innan.
Håll tummarna för att han tycker det är ok med ett skarpt huvudmotiv och lite mer kaotisk bakgrund. Då kan du köra på slutartider upp emot sekunden och lagom nedbländat för att få en neutral exponering, sedan blixten på förgrunden så den blir tydlig.
Vill du däremot uppnå total skärpa i en mörk klubblokal, lycka till =) Det krävs både ljusstyrka och skärpedjup, inte så lätt att kombinera, så det blir en fråga om vad man vill göra avkall på.

Personligen kör jag alltid i manuellt läge och med automatik på blixten. Tack vare detta slipper ljusmätningen få fnatt om ljuset varierar eller om de har ett stroboskop..

Sedan till hur du ska förhålla dig till gästerna. Personligen tycker jag att det fungerar bäst om du blir en av dem, dvs du ska ha det lika kul och vara lika flamsig. Egentligen bör man kanske gå fram och fråga försiktigt om man får störa och vad bilden ska vara till innan, men genom det brukar alla bra tillfällen släktas. Har de någonting emot att vara med på bild brukar man märka det, eller så säger de till efteråt. Då kan man ju helt enkelt ta bort bilden.

Men som har nämnts, på många ställen kommer folk komma och stå i kö för att fotas, särskillt om de ser att du redan fotar något, ser de en blixt kommer många dra sig till dig, då är det bara till att vara öppen och glad.

Men standardlösningen på allt brukar vara vidvinkel, blixt och frontalangrepp =)

Några bilder som du kanske kan inspireras av:
http://www.magnusgyllenhammar.se/gallery2.php?dir=Fester

Samt lite större urval:http://www.magnusgyllenhammar.se/index.php?visa=festfoto

Där på den senast ligger även länksamlingar till runt 10'000 festfoton.

Lycka till!

grym.. Många tack till er som svarat. Helt överlycklig nu dock 1,5h innan intervju, mest för att jag känner att jag är så "redo" på något sett. Känns lite som man får "känna" efter lite när man är utte, testa sig fram till vad jag själv tycker e snyggast.

Nu ska jag sova så jag ser vaken utt under intervjun :)

(MagnusG) Vad brukar du ha för inställningar på blixten? bakre ridån? och vad kör du med för glugg??? tider, bländare och färg på skor *asg* ?

för att inte tala om.. HUR i hela fridens gjorde du för att lyckas med bild #4??????(den första länken) den är sjukt snygg.

Kortfattat hur gör du?

Jag har ett par plåtningar för privata pådrag på G i Sundsvall, men jag har mestadels plåtat sport.

OFFTOPIC
sååå, nu var den intervjun avklarad :)

Låter sjukt najs, men dålig lön och dåliga tider. Men vad gör man inte för att fotografera :)

ONTOPIC

Samma frågor som föregående skribent, snygga bilder som fasen :)

www.lnite.se äre som jag kommer börja för.

(MagnusG) Vad brukar du ha för inställningar på blixten? bakre ridån? och vad kör du med för glugg??? tider, bländare och färg på skor *asg* ?

Gröna skor, men i fallet för bild fyra var det svarta sandaler ;)
Men, full auto på blixten, i vissa fall kör jag +2/3 steg, lite beroende på hur man vill ha det och hur det fungerar i den lokalen. Kameran kör jag helt manuell med blixten på första ridån. Brukar i många fall ligga runt sekunden och 5.6 eller så. Det är när jag smaskar på med blixt, annars 2.8 och runt tiondelen. 400 asa brukar jag köra genomgående. Brukar mest använda 17-35/2.8, 70-200/2.8, 10.5/2.8 även om en 12-24/4 har fått ersätta de båda vidvinklarna i många fall nu, detta av ren slöhet.

för att inte tala om.. HUR i hela fridens gjorde du för att lyckas med bild #4??????(den första länken) den är sjukt snygg.

Fisheye!! :D
Beskuren fisheye, bara att vara noga med kompositionen, desto mer vidvinkel desto svårare att hantera tycker jag. Men med träning så. Samt att för just den bilden tajmade jag med några takmonterade stroboskop som jag specifikt hade bett om några med samma färgtemperatur som blixten som jag i sin tur använde som upplättning.

Kortfattat hur gör du?

Tränar, vet inte hur många bilder det har blivit genom åren egentligen. Men det mesta är väl att inte vara rädd för att pröva saker samtidigt som man ska respektera omgivningen.

Jag har ett par plåtningar för privata pådrag på G i Sundsvall, men jag har mestadels plåtat sport.

Damit, ska vara i andra änden av stan om 20 minuter, hoppas jag inte missat allt för mycket. Blir de gröna skorna nu.. Lycka till!

Jag har en fråga , hur lyckas ni fokusera bra på fest/vimmelbilder? jag tog några från en fest här på lidingö och fokusen blev helt usel på vissa bilder där de var mörkt (använde innbyggd blixt). Kolla på bilderna på www.billysbilder.3w.se -> partybilder
vimmelbilderna kommer efter alla koncertbilder..

Nu har jag bara använt den inbyggda blixten men satsar på att köpa en riktig med en bouncer på , låter de bra?

MVH Billy

billyskate skrev:
Jag har en fråga , hur lyckas ni fokusera bra på fest/vimmelbilder?

Antingen fokuseringshjälpen på extern blixt, eller fokusera manuellt innan så du vet vart fokus ligger, kan i det fallet vara bra att blända ner lite så man har marginaler =) Dvs lägg fokus på en meter och satsa på att bara hålla den runt metern ifrån objektet, inte säkert att man ska titta in i sökaren då heller.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar