Annons

ACR till jpg ger massa brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Har Elements 9. Fångade en fin hackspett med Canon 100-400 men ljuset var svagt så det blev tider på 1/40 på iso 500. Några bilder blev ok men behöver ändå ganska mycket skärpning för att duga. I ACR får jag till en balans mellan skärpning och brusreducering som jag kan leva med. När jag sedan gör bilden till jpg ser den ut som en iso 3200 bild utan brusreducering. Varför blir det så här? När jag förstorar upp jpg bilden lite blir den faktiskt bättre. Jag förstår inte vad som händer. Skulle inte våga beställa en förstoring eftersom jag inte vet vad jag får. Blir det brusbilden a la 3200 iso eller en ok bild? Finns det några inställningar i Elements som jag kan göra för att övergången från ACR blir mindre smärtsam? Eller är det så att ska jag titta på skärmen så får jag behålla dessa bilder i RAW?

mvh/Jonas

Tittar du på bilden inzoomad till 100% i Camera Raw?

Ja under redigeringen. Sedan ser den bra ut i vilket zoomläge jag än väljer i ACR . Den är också fin i elements redigerare men när jag sedan sparar bilden blir den hemsk. Det är som om inte korrigeringarna följer med över till jpg-filen riktigt. Kan dock hitta zoomlägen där bilden blir betydligt mindre brusig. Blir aldrig lika bra som innan den sparades i jpg. Jag fotar i AdobeRGB-läge på kameran.

Ställer en fråga till eftersom du kan mycket om programmen. Jag hade tidigare elements 6 och körde det tillsammans med 9:an under ett tag. Tyvärr öppnades bilderna då i den gamla raw-konverteraren och sedan fick jag välja att bilden gick över i nya. Har nu avinstallet 6:an men blir lite nojig över att raw-konverteraren ser ut som tidigare. Hur kan jag kolla att det är den nya förbättrade varianten?

Ja under redigeringen. Sedan ser den bra ut i vilket zoomläge jag än väljer i ACR . Den är också fin i elements redigerare men när jag sedan sparar bilden blir den hemsk. Det är som om inte korrigeringarna följer med över till jpg-filen riktigt. Kan dock hitta zoomlägen där bilden blir betydligt mindre brusig. Blir aldrig lika bra som innan den sparades i jpg. Jag fotar i AdobeRGB-läge på kameran.

Ställer en fråga till eftersom du kan mycket om programmen. Jag hade tidigare elements 6 och körde det tillsammans med 9:an under ett tag. Tyvärr öppnades bilderna då i den gamla raw-konverteraren och sedan fick jag välja att bilden gick över i nya. Har nu avinstallet 6:an men blir lite nojig över att raw-konverteraren ser ut som tidigare. Hur kan jag kolla att det är den nya förbättrade varianten?

Glöm det jag skriver ovan. Gick inte att redigera efter att 30 min gått. Ja under redigeringen. Bilden är inte snygg i 100% men när jag sedan zoomar ut till 50% är bilden lagom skarp och bruset syns inte så mycket. Bilden ser sedan bra ut i vilket zoomläge jag än väljer i ACR 50% och mindre . Den är också fin i elements redigerare men när jag sedan sparar bilden blir den hemsk. Det är som om inte korrigeringarna följer med över till jpg-filen riktigt. Eller snarare att bruset vid 100% i ACR syns lika tydligt vid 18% när jag tittar på jpg filen. Kan dock hitta lägen ofta runt 25% där bilden blir betydligt mindre brusig. Blir dock aldrig lika bra som innan den sparades i jpg. Det kanske ska vara på detta viset men jag förstår det inte. Kan bilden vara snygg vid 50% i ACR så borde den kunna vara snygg även som jpg i 50% eller? Har säkert missat något avgörande här.

Det står ju uppe i vänstra hörnet av programrutan? Eller under "hjälp/om"

Du kan alltid ta hem senaste versionen som passar till den installerade version här:
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=40&platform=Windows
(eller följ länken till Mac, om det är det du har)
När du har installerat den bör detta vara förstahandsvalet för Elements.

Men jag förstår inte frågan riktigt, eller kanske snarare problemets orsak/verkan. Det låter konstigt.

Något bildexemepl kanske hade varit bra? Det finns en gratis bilduppladdningstjänst här:
ezpicshare.com

Skär gärna ut ett lagom avsnitt så att bilden inte skalas om, dvs "100%"

Ah. Läste inte förra inlägget ordentligt.

Nej, skalningen fungerar kanske inte lika i olika program. Ett program med bättre skalningsrutiner spara mer brus vid nerskalning, en enklare typ av nerskalning gör bilden suddigare, men med mindre brus.

Men bildexempel hade fortfarande varit bra. :)

Glöm det jag skriver ovan. Gick inte att redigera efter att 30 min gått. Ja under redigeringen. Bilden är inte snygg i 100% men när jag sedan zoomar ut till 50% är bilden lagom skarp och bruset syns inte så mycket. Bilden ser sedan bra ut i vilket zoomläge jag än väljer i ACR 50% och mindre . Den är också fin i elements redigerare men när jag sedan sparar bilden blir den hemsk. Det är som om inte korrigeringarna följer med över till jpg-filen riktigt. Eller snarare att bruset vid 100% i ACR syns lika tydligt vid 18% när jag tittar på jpg filen. Kan dock hitta lägen ofta runt 25% där bilden blir betydligt mindre brusig. Blir dock aldrig lika bra som innan den sparades i jpg. Det kanske ska vara på detta viset men jag förstår det inte. Kan bilden vara snygg vid 50% i ACR så borde den kunna vara snygg även som jpg i 50% eller? Har säkert missat något avgörande här.

Brus och Skärpa i Camera Raw är inte "sant" förrän du tittar på bilden i 100%. Ser du sjukt med brus i 100% i Camera Raw så är det högst troligt att du ser det i alla zoomgrader i Elements.

Sen låter det ju lite udda att du får så mycket som du beskriver. Du har inte dragit kraftigt i både Fill Light + Skärpa?

Brus och Skärpa i Camera Raw är inte "sant" förrän du tittar på bilden i 100%. Ser du sjukt med brus i 100% i Camera Raw så är det högst troligt att du ser det i alla zoomgrader i Elements.

Sen låter det ju lite udda att du får så mycket som du beskriver. Du har inte dragit kraftigt i både Fill Light + Skärpa?

Har nog dragit på ordentligt, mest skärpa men även justerat exponeringen eftersom den var väl mörk. Synd att inte jpg- bilden kan vara osann också, för raw-bilden i 25% är riktigt bra. Nu vet jag i alla fall vad som gäller. Tack för hjälpen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto