Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACR snapshots förlorade

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Satt och justerade en bild i ACR 6.3, sparade tre snapshots (original, ver1 och ver2). Valde en gång att exportera inställningarna vilket som jag förstått det är detsamma som att spara ut dem utan att klicka "Klart" (Done) och avsluta ACR. När jag var färdig med bilden så klickade jag som vanligt på "Klart" och avslutade ACR.

Problemet som jag fått är att råfilen (NEF) inte visar att bilden blivit justerad i Bridge och när jag öppnar den igen i ACR så finns inga snapshots, beskärningen är borta och en del andra inställningar.

Dock så finns det en xmp fil på 740 kb med samma namn som råfilen, men det verkar inte som den kopplar ihop sig med råfilen. Kan jag välja att göra det på nåt vis?

Vet någon vad jag kan ha gjort fel?

Intressant problem. Löste det sig?

Vart hade du sparat ut inställningarna?

Kan det varit som så att du exportera ut till bildens mapp och döpte som bilden och därmed fick "den tappade kontakten"

Intressant problem. Löste det sig?

Nej, inte än :(

Vart hade du sparat ut inställningarna?

Körde "Exportera inställningarna som XMP" i den lilla nedfällsmenyn uppe till höger. Då skapades en *.xmp fil med samma namn som bilden och i samma mapp. XMP-filen innehåller 740 kB data.

Kan det varit som så att du exportera ut till bildens mapp och döpte som bilden och därmed fick "den tappade kontakten".

Fick aldrig någon fråga. När jag valt "Exportera inställningarna som XMP" så sparade den utan att fråga om något.

Tog inte heller bort de tre snapshotsen innan jag tryckte "Klart", annars kunde det ju förklarat det hela.

Vill du kan jag skicka filerna NEF+XMP till dig för analys.

PS. Vill passa på att tacka för de underbaraste lektioner jag haft när jag plöjde igenom "Allt om RAW" på fem kvällar, du e grymt pedagogisk. Speciellt när du låtsades glömma hur du gjorde ramar med vinjettering ... haha ... så utomordentligt genomtänkt ;-) Jag fick en riktig uppenbarelse, helt plötsligt fattade jag vad alla kontroller gjorde och hur de påverkade varandra. Tidigare har jag bara dragit tills jag blivit nöjd, men nu har jag koll och kan dessutom lura ACR!

Nej, inte än :(

PS. Vill passa på att tacka för de underbaraste lektioner jag haft när jag plöjde igenom "Allt om RAW" på fem kvällar, du e grymt pedagogisk. Speciellt när du låtsades glömma hur du gjorde ramar med vinjettering ... haha ... så utomordentligt genomtänkt ;-) Jag fick en riktig uppenbarelse, helt plötsligt fattade jag vad alla kontroller gjorde och hur de påverkade varandra. Tidigare har jag bara dragit tills jag blivit nöjd, men nu har jag koll och kan dessutom lura ACR!

Tack föresten. Känns som mitt "kall" just nu att vara evangelist för raw.

Nu har jag tittat på din NEF och din XMP.

De är inte ihopkopplade hos mig heller. Och inte förstår jag varför. Det är ju dock 16.000 rader XML-information i en XMP så det kan ju bokstavligen vara en nål i en höstack.

Men. Öppna Flyoutmenyn och välj Load Settings. Öppna din XMP-fil och du får in din bildbehandling. Tryck Done och allt är lagat.

Det löser inte huvudproblemet med varför det hände och om det sabbar hela tanken med att kunna "save:a" medan du jobbar länge i ACR. Men det räddar din bildbehandling.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto