Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACR och PEF inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag undrar en sak när det gäller PEF och Adobe Camera Raw (ACR), för när jag ställt in kameran på lägsta kontrast och ingen uppskärpning så får bilderna +25 i kontrast i ACR och på uppskärpning så ser inställningarna ut så här:
Amount 25, Radius 1.0, Detail 25, Color 25.

Även inställningen för svärta (blacks) kommer som standard på +5 och Brightnes på +50. Varför blir det så och kan man ändra på detta, för jag får nästan alltid bättre resultat om jag ställer alla värden på noll och sedan istället använder "Tone Curve" och vill ha mina inställningar som standard för PEF filer.

Adobe Camera Raw läser inte bildinställningarna i kameran, så ACR har ingen aning om vad du har ställt in uppskärpning, kontrast och färgmättnad till i kameran. Pentax PhotoLab läser däremot kamerans inställningar för dessa parametrar.

Här finns en diskussion om hur man kan ändra ACR's kalibrering för PEF:
http://groups.google.com/group/acrc...77c83e07dd/e04c5eda9e7119f7?#e04c5eda9e7119f7

Här finns ett dokument som förklarar, rent allmänt, hur man kalibrerar om Adobe Camera Raw:
www.photoshopforphotographers.com/pscs2/download/movie-10.pdf

Hälsar
R

Oh. Jag tackar så mycket, det var just vad mina bilder behövde och med en smärre justering av färgmättnaden för blå så fungerade den sistnämnda filen utmärkt för de flesta av mina bilder trots att jag har en K100D Super.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar