ANNONS
Annons

ACR blåser röda kanalen från A700?

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej Alla A700 användare.

Jag kör uteslutande raw och konverterar i ACR 4.6.
Jag har problem med att den röda kanalen ofta ligger extremt högt och klipper i ACR. När jag kollar histogramet i kameran kan det ligga bra i samtliga kanaler men i ACR ligger det alltid högre och då speciellt i röd kanal.

Öppnar jag samma fil i IDC (Sony konverter) är det inte alls samma problem, (sen gillar jag inte IDC:n men det är en annan historia)

Tar jag en bild på en person i röd jacka kan kamera jpegen se ok ut men RAW-filen i ACR blir helt urblåst och tappar all täckning i den röda jackan. Man får jobba rätt mycket för att det ska bli bra.

Vad kör ni för grundinställningar i ACR?

Jag kör:
Exp:0
Fyllnadsljus:+5
Svart:+5
Ljushet:40
Kontr:30

Klarhet:25
Lyster:10
Mättnad:8

Jag har funnit att med A700 får man vara lite försiktig med mättnadsreglaget om det finns rött och orange med i bilden. Själv drar jag nästan alltid ned till "0". I stället kan jag dra upp Lyster till 14-18. Jag tycker att det i de flesta fall räcker. Vad gäller Fyllnadsljus och Svarta så är ju de inställningarna avhängiga av hur bilden är exponerad så där utgår jag från högdager- och lågdagervarningarna. Klarhet drar jag sällan upp över 20-22.

Tack för länkarna. Tydligen var jag inte ensam om bekymret, hittade den här tråden efter att jag skapat min tråd.

Profilerna verkar funka med ACR 4.6 och de gör stor skillnad.
Frågan är vad som påverkas, alla reglage verkar opåverkade oberoende av vilken profil man väljer men bild och histogram
påverkas i allra högsta grad. Måste kolla mer i detalj.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar