Annons

Ackreditering för att fota U21

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag har en fråga som gäller att få fota U21 (alltså landslaget). De ska nämligen spela här i Trollhättan på tisdag nästa vecka och jag är riktigt sugen på att fota. Men efter att fått svar från SvFF så verkar det som att jag inte får ackreditering. Så här skriver de:

"Vi har tyvärr inte någon möjlighet att bevilja dig ackreditering till Sverige-Serbien.

Ackreditering beviljas endast arbetande medierepresentanter med gilitig presslegitimation."

Är detta praxis när något av landslagen spelar? vill de inte ha massa "amatörer" springande nära planen, eller varför tror ni att det är såhär?

Vad är era erfarenheter? Kom gärna också med tips på vad jag eventuellt kan göra för att få ackreditering.

/Sebastian

Har själv aldrig försökt få ackreditering till U-21 eller liknande. Vet att Daniel Stenholm inte har foto som huvudsyssla men har fotat en del landskamper.

Möjligt att han har presskort eller hade någon uppdragsgivare men det kan vara värt att kontakta honom och höra.

Ackreditering är ju till för de som jobbar..och är där för att jobba. Det är förmodligen därför som du inte blir godkänd. Hade du haft en tidning bakom dig, eller annat media så hade det nog gått lättare. Det beror lite på, vad det är för arrangemang oxå. Men generellt kan man nog säga att ju större och nationellt det är, ju svårare är det att få ackreditering. Speciellt om du bara är där för ditt eget nöjes skull.

Du bör nog ha ett mål med dina bilder för att få ackreditering. T.ex. publicering eller försäljning av bilder.

Jag kan tänka mig ett scenario i framtiden där det blir svårare att bli ackrediterad eftersom många "amatörer" försöker komma in och fotografera, en del kanske bara för att det är coolt.

Förstår resonemanget att de som har det som jobb ska få ackreditering osv. Men jag tänkte på alla de som frilansar och inte har någon journalistisk skolning (borde väl finnas en hel del?) Hur gör de för att få en presslegitimation? Jag har fått för mig att man måste ha gått någon utbildning inom journalistik för att få pressleg, eller är jag helt fel ute nu?

Men SvFF kanske godkänner de som är ute på uppdrag av tidning oavsett om de har pressleg eller ej.

Det är inte så mycket presslegget som det hänger på som syftet med att vara där. En frilansfotograf fotograferar för att sälja sina bilder och kan därmed uppvisa ett giltigt skäl. Typ: Jag heter xx och jag jobbar som frilansfotograf. Jag arbetar mot pressens bild och ansöker om ackreditering.

Underteckans med namn, firma och webadress

Ok, det låter ju ganska logiskt.
Men det var det de skrev i mailet tillbaka till mig där det stod att "man var tvungen att ha giltig presslegitimation" som jag reagerade på. Men har man alltså bara ett giltigt skäl (dvs att man är där för att jobba) så borde man alltså komma in.

Ingen som vet någon tidning som kan tänkas vilja ha en bild ? ;)

Problemet är att det är bildbyrån som har rättigheterna till landslagens matcher, enligt källorna jag har pratat med idag.

Ett tipps Sebastian, Sverige har träning kl 11.30 imorgon på Halvorstorps IP. Där behövs det nog inte någon ackreditering för att komma dom lite närmare. Skall själv åka dit och fota för klubbens hemsida.

Ahaa. Tack för tipset Calle. Tyvärr jobbar jag då :( men kanske hinner jag smita iväg en sväng på lunchen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar