ANNONS
Annons

Abramovitj installerar anti-paparazzisköld

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stod i artikeln. Efter de tre första raderna.

Systemet fungerar på så vis att infraröda lasrar söker efter ljussensorer som finns i alla digitalkameror. När systemet upptäcker en sådan skickas en koncentrerad ljusstråle in i kameran, vilket omöjliggör fotografering. Systemet kan även aktiveras manuellt av Abramovitjs livvakter.

Känns som den här teknolgin varit uppe i diskussion i annat sammanhang tidigare. Har personligen MYCKET svårt att se att det verkligen skulle fungera.

Ja, och dessutom då bara när slutaren är öppen, eftersom ljussensorn i den typ av kamera som paparazzi lär använda, alltså spegelreflexer, inte är synlig annars.
Till råga på allt syns bara en fjärdedel av sensorn i taget, med tanke på ridåslutarens konstruktion, om vi antar att fotograferen använder 1/1000 sekund.

Vill allt till att det är ett bra system, om det ska hinna detektera sensorn, mäta ut var den är samt aktivera och rikta dödarlasern innan bilden redan är tagen.

Ananrs blir det till att sätta film i kameran igen, förstår jag.

Är det överhuvudtaget möjligt att mäta in var just en bildsensor befinner sig, bakom dess optik och allt?

Ptja. Det finns ju relativt billiga varianter för folk som letar efter dålda kameror. Så inte tror jag att det är något problem, om man har några miljoner att lägga ut på det, att få tag i ett mer avancerat system.

De har utökat artikeln nu med lite mer info. Jag köper en sån där laser och sätter på bilen, borde väl fungera mot fartkameror eller?

Möjligen om de kan se någon reflex från frontlinsen och sedan bomba på med laser mot den reflexen. Fast då får väl folk med glasögon på "papparazi-avstånd" sig en laserdos de med i så fall.

Möjligen om de kan se någon reflex från frontlinsen och sedan bomba på med laser mot den reflexen. Fast då får väl folk med glasögon på "papparazi-avstånd" sig en laserdos de med i så fall.

De mäter nog säkert något slags reflektionsvärde. Borde ju funka ungefär som när man mäter ljud och identifierar olika objekt beroende på ljudets signatur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar