ANNONS
Annons

AA batteri laddbara Vad är bäst Łi eller Ni-MH?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej

Finns det några oberoende och rekorderliga tester där man jämför laddbara AA batterier Lithium mot Nickel-metallhybrid?

Jag använder AA främst till kamerablixt som kräver snabb urladdning och till ljudinspelare.
Ljudinspelare kräver mindre men kan vara igång timmar i kyla.

De flesta på webben lovordar Lithium men hur är det egentligen IRL ( i verkliga livet)

Dela gärna med av din eventuella erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Jag hittade denna intressanta test:

Professorn blev överraskad av resultatet när han jämförde alkaliska engångsbatterier mot laddbara Li och Ni-MH batterier

Slutklämmen från videon sammanfattningsvis:
Om man absolut behöver 1,5V per batteri i sin utrustning så att 1,2V inte räcker till så måste man välja Li framför Ni-MH. Annars är Ni-MH det bästa laddbara valet.
I köld så är vanliga ej laddbara Li-batterier ett måste. Laddbara Li-batterier klarar ej kylan konstigt nog.
 
Hej

Finns det några oberoende och rekorderliga tester där man jämför laddbara AA batterier Lithium mot Nickel-metallhybrid?

Jag använder AA främst till kamerablixt som kräver snabb urladdning och till ljudinspelare.
Ljudinspelare kräver mindre men kan vara igång timmar i kyla.

De flesta på webben lovordar Lithium men hur är det egentligen IRL ( i verkliga livet)

Dela gärna med av din eventuella erfarenhet.
Hej ! Jag har tävlat inom RC hobbyn i över 30 år o testet som hänvisas under till håller jag bara med på om dom används i ordentlig kyla annars är t.ex Li-Fe helt överlägset vad det gäller o släppa strömmen o noll självurladdning o sen får man såklart välja vad man vill men för mej är det inget svårt val om Lithium med rätt spänning finns o tillgå
 
Hej ! Jag har tävlat inom RC hobbyn i över 30 år o testet som hänvisas under till håller jag bara med på om dom används i ordentlig kyla annars är t.ex Li-Fe helt överlägset vad det gäller o släppa strömmen o noll självurladdning o sen får man såklart välja vad man vill men för mej är det inget svårt val om Lithium med rätt spänning finns o tillgå
Jo, det är ju det intrycket som dominerar bland alla omdömen om batterierna så Professorns resultat är förvånande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.