Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A99 i praktiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har A99 som huvudkamera sen snart ett år och trivs väldigt bra med den. EVF:n har definitivt både fördelar och nackdelar men eftersom jag inte vill fastna i den ofruktsamma diskussionen om den är prisvärd eller inte eller hur mkt bättre Nikon eller Canon är väljer jag en ny tråd i st f den befintliga A99-tråden.
Jag har några konkreta frågor
1
Provade på att jobba i studio med den för första gången igår och fick ett problem jag inte förutsett. I vanliga fotosituationer har jag upplevt en fördel med EVF:n - den visar exponeringsresultatet direkt i sökaren, dvs om bilden blir för ljus eller för mörk. Med studioblixtar i studion sätter jag förstås kameran på manuellt mode och väljer tid och bländare enl vad den separata ljusmätaren ger, dvs exponering som passar för blixtljuset. När jag då siktar in mig på motivet i bara hjälpljuset, bara bråkdelen så starkt som blixtljuset, blir sökarbilden extremt mörkt, det går nästan inte att urskilja motivet. Finns det ngn lösning på det här? Inbillar mig att det skulle kunna finnas en möjlghet att ha kameran inställd enl hjälpljuset men förinställd på blixtljustagningen så att den bländar ner i tagningsögonblicket. Nå´n som vet ngt?
Eller kan man på ngt sätt jobba med blixtljusmode trots att det är studioblixtar vi jobbar med?
2
Har också provat makro lite mer intensivt några gånger. Här har kameran samma problem som jag tror de flesta kameror, svårigheter att använda autofokusfunktionen med makro, kameran vill inte låsa skärpan, trots att autofokusen ibland hittar rätt. Finns det nån möjlighet att med autofokus på manuellt kunna låsa fokusen sådet går att trycka av? Många gånger har jag varit nöjd med fokusinställningen men det går inte att trycka av.

Hälsningar/ Björn T
 
Jag har själv a99 och hade samma problem att det blev mörkt när jag fota i studion.
Det jag gjorde är att gå in i Meny, sida 3 under Kuggen och ner på Livevisning och ändra till ställ in effekt av. Så får du en ljus och fin bild och kan se vad du fotograferar i studion...

Hoppas att detta var till någon hjälp..

Po..
 
Jag har själv a99 och hade samma problem att det blev mörkt när jag fota i studion.
Det jag gjorde är att gå in i Meny, sida 3 under Kuggen och ner på Livevisning och ändra till ställ in effekt av. Så får du en ljus och fin bild och kan se vad du fotograferar i studion...

Hoppas att detta var till någon hjälp..

Po..

Hej PO, jättetack!!! Det där var ju enkelt. Ska fota studio i morgon kväll också så det var jättefint att få en lösning!
 
Fråga 2 löses genom att ändra från Focus Priority till Release Priority.
Det är ett val jag kan göra på vår a100 och som jag verkligen saknar på a57. Vet att det går att göra på a77, men exakt vilket menyval det är på a99 vet jag inte, men det borde inte vara så svårt att hitta.
 
Fråga 2 löses genom att ändra från Focus Priority till Release Priority.
Det är ett val jag kan göra på vår a100 och som jag verkligen saknar på a57. Vet att det går att göra på a77, men exakt vilket menyval det är på a99 vet jag inte, men det borde inte vara så svårt att hitta.

Den hittade jag också, jättemånga tack också till dig!!!
 
Jag har själv a99 och hade samma problem att det blev mörkt när jag fota i studion.
Det jag gjorde är att gå in i Meny, sida 3 under Kuggen och ner på Livevisning och ändra till ställ in effekt av. Så får du en ljus och fin bild och kan se vad du fotograferar i studion...

Hoppas att detta var till någon hjälp..

Po..

Tänkte ställa samma fråga om A77. Fungerar denna lösning även på A77:an? Har inte kameran med mig just nu...
 
uppdaterar denna tråd

Har nu lekt mid min stenåldersleksak :)
Har börjat prova olika inställningar.
A99 är väldigt lik A77 i handhavandet dock med vissa förbättringar, vad jag märk hitils:

M-läge och auto iso fungerar bra. Har tänkt att köra auto iso 100-400 och sedan M läget. Behövs mer iso lyfter jag dessa senar i raw konverter i några steg. Med detta kan man förutbestämma tid och bländare. Kan nog fungera kanon med fjärilar. Kan dock tyvärr ej testas på detta halvklotet just nu ;)

C knappen där blixt knappen är på a77 (strax ovanför objektiv bytar knappen) kan konfigureras om till roligare saker. Har satt MF förstoring på den vilket gör att man kan köra DMF sedan aktivera förstoring och ev ratta in resten av skärpan eller fullfölja nertrycket för exponering. Kan nog funka smidigt när man fått in greppet.

Den ljudlösa ratten. Ersätter AF.... MF ratten. Var lite rädd för denna. Kände som om jag hade fått knas på A77 och vilket läge som ar vilket. Var lite orolig för detta. Men nu ser man ju istället i sökare eller på skärm vad man valt. Funkar bra.

Känns som FF sensor med den lägre upplösningen/tum ger objektiven mer rättvisa. A77 var väldigt hård. Känner att jag kanske gjorde mig av med 35 för snabbt........ Mitt gamla 50 mm 1,4 Minolta AF sitter just nu på mycket. Mest för test inomhus. Gillar skärpdjupet och bakgrunden. Har även provat mitt 50 mm makro och det är skarpt vid 5,6 :) Märks att 1:1 är större. Visst skärdjupet blir kortare men det känns som där det är skärpa är det verkligen skärpa.... Eller är det bara inbillning....

Gillar de fasta minerna även om A77 hade dessa i meny. Skulle bara haft så man kunnat lägga in en text. Som typ :1. A-mode standard, 2. makro fjärilar, 3. makro stativ. Så man slapp komma ihåg vad man tänkt

Försämringar.
Tycker joysticken är svampigare och kräver mer precision... :(
 
Hans böcker är grymma, köpte pdfboken för A58:an och jag kommer göra detsamma för A99:an också.


Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.